Fenomén manažerů v kontextu českého trhu práce
The phenomenon of managers in the context of the Czech labor market
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118295Identifiers
Study Information System: 213031
Collections
- Kvalifikační práce [8844]
Author
Advisor
Consultant
Voráček, Josef
Referee
Čáslavová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Sports Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
manažer, manažerská pozice, role, funkce, vedoucí pracovník, trh práceKeywords (English)
manager, managers position, role, function, executive officer, labor marketNázev: Fenomén manažerů v kontextu českého trhu práce Cíle: Cílem této práce je identifikace rozdílů v náplni práce manažerů a pracovníků na pozicích označovaných jako manažerské. Z rozboru problematiky s manažery v praxi by měl vzejít podklad, co je podstatou manažerské práce. Následná analýza poptávky po manažerské práci doloží, co je po adeptech na manažerské pozice žádáno. Veškerá tato zjištění by měla vést k rozklíčování situace ohledně fenoménu manažerů v kontextu České republiky. Metody: V této práci je použita metoda kvalitativního i kvantitativního výzkumu dat. Kvalitativní výzkum je proveden pomocí metody hloubkových rozhovorů aplikovaných na deset vybraných manažerů z praxe v různých úrovních managementu. Dále je využit hloubkový rozhovor na téma managementu s teoretikem z řad akademické sféry, který poskytuje dodatečný vhled na zkoumanou problematiku. Kvantitativní výzkum je realizován pomocí obsahové analýzy inzerátů práce skrze portál jobs.cz při zadání pojmu "manažer". Výsledky: Z provedených analýz vyplývá jako ideální kvalifikace pro manažerskou pozici vystudovaná vysoká škola, znalost cizích jazyků a zkušenost s vedením lidí včetně určité zkušenosti v oboru, ve kterém se manažer pohybuje. V případě literárního rozboru panuje velká shoda na nutnosti práce s lidmi na všech...
Title: The phenomenon of managers in the context of the Czech labor market Objectives: The aim of this thesis is to identify differences in the scope of work of managers and workers in positions referred to as managerial. The analysis of the issue with managers in practice should provide a basis for what constitutes managerial work. Subsequent analysis of the demand for managerial work will document what is required of candidates for managerial positions. These findings should lead to the resolution of the situation regarding the phenomenon of managers in the Czech Republic. Methods: In this thesis a method of qualitative and quantitative data analysis is used. The qualitative analysis uses the technique of in-depth interview which focuses on ten selected managers from different management levels. Thereafter the issue is analysed from an academic expert point of view which helps to see the issue from a wider perspective. The quantitative data analysis is applied to research the jobs ads when entering the term "manager" to the jobs.cz server. Results: The analyzes show that the ideal qualification for a managerial position is to have a university degree, to be linguistically equipped and to have experience in leading and managing people, including some experience in the field in which the manager...