Analýza způsobu trávení volného času u dětí z vyloučených lokalit
Analysis of leisure activities for children from excluded sites
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/116775Identifiers
Study Information System: 210645
Collections
- Kvalifikační práce [21700]
Author
Advisor
Referee
Nováková, Daniela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
31. 1. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
děti|rodina|volný čas|vyloučená lokalitaKeywords (English)
children|family|leisure time|excluded locationCílem bakalářské práce "Analýza trávení volného času dětí z vyloučených lokalit" bylo zjistit, jak děti ze sociálně vyloučených oblastí tráví svůj volný čas a zda se to liší od běžných dětí ze standardních rodin. Teoretická část obsahuje vysvětlení základních pojmů jako je volný čas, funkce volného času a nástin možností trávení volného u dětí. Dále je přiblížen termín vyloučená lokalita, pozornost je věnována tomu, jaké rodiny v lokalitách žijí, jaké jsou příčiny sociálního vyloučení a jaký je vliv místa bydliště dítěte na volbu trávení jeho volného času. Dále je vymezen pojem rodina jako primární socializační skupina a vystižen vliv rodiny na jedince. Pozornost je věnována také tomu, jak vypadá sociálně slabší rodina, jak se s takovými rodinami dá pracovat a zda je možnost, aby se tyto rodiny vrátily zpět do běžného života. V neposlední řadě je v bakalářské práci nastíněno, jak tráví volný čas děti z vyloučených lokalit, a nabídnuty možnosti, jak efektivněji by jej mohli trávit, aby nepáchaly kriminální činnosti či nepropadly sociálně patologickým jevům. V souvislosti s tím je popsána práce pedagoga volného času spolu se sociálním asistentem a metodikem prevence ve školách. Empirická část je věnována šetření, které ukazuje rozdíly mezi trávením volného času dítěte z oblasti, kde jsou dostupné různé...
The aim of The Bachelor thesis "Analysis of the leisure time of children from excluded localities" was to find out how children from socially excluded areas spend their free time and whether it differs from ordinary children from standard families. The theoretical part contains explanations of basic concepts such as leisure time, free time function and an outline of the possibilities of free digestion in children. In addition, the term "excluded locality" is approached, attention is paid to what families in localities live, what are the causes of social exclusion and what is the influence of the place of residence of the child on the choice of spending his free time. Furthermore, the concept of the family as a primary socializing group is defined and the influence of the family on the individual is determined. Attention is also paid to how the socially weaker family looks, how to work with such families, and whether it is possible for these families to return to normal life. Last but not least, the Bachelor thesis outlines how to spend free time children from excluded sites, and offers opportunities to spend it more effectively, so as not to commit criminal activities or to fail socially pathological phenomena. In this context, the work of the teacher of leisure time together with the social assistant and...