DANGDUT JAKO KULTURNÍ A SPOLEČENSKÝ FENOMÉN
Indonesian music genre dangdut as a cultural and a social phenomenon
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111897Identifikátory
SIS: 210395
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Budiman, Michaela
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Indonesistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav asijských studií
Datum obhajoby
2. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Indonésie|indonéská hudba|populární hudba|synkretismus|fusion|akulturace|kontroverzeKlíčová slova (anglicky)
Indonesia|Indonesian music|popular music|syncretism|fusion|aculturation|controversyBakalářská práce pojednává o indonéském hudebním stylu dangdut. Dangdut patří již více než čtyři desetiletí k nejpopulárnějším hudebním žánrům v indonéském souostroví. Tato svébytná kombinace západní, indické a autochtonní hudební tradice je současným příkladem výrazně synkretické povahy indonéské kultury a společnosti, což činí z dangdutu zajímavý předmět zájmu jak pro muzikologický výzkum, tak pro studium z hlediska širších společenských souvislostí. Ambivalentní povaha dangdutu, který rozmanitou indonéskou společnost na jedné straně spojuje v pocitu společné národní identity a zároveň ji rozděluje množstvím kontroverzí, umožňuje badatelům na pozadí tohoto kulturního fenoménu zkoumat společenské jevy jako například vnímání třídního rozdělení společnosti nebo vztahu náboženských institucí a populární kultury. Práce si klade za cíl zařadit dangdut do kon- textu indonéských kulturních a společenských tradic, popsat charakteristické znaky stylu, představit přínos vědeckého zkoumání hudebního stylu pro pochopení společenských jevů a ozřejmit faktory, které stojí za popularitou žánru. Klíčová slova Indonésie, indonéská hudba, populární hudba, synkretismus, fusion, akulturace, kontroverze.
(in English) This bachelor thesis is dedicated to Indonesian musical genre dangdut, one of the most popularmusical genres in the archipelago for more than four decades. Dangdut consists of various elements of Western popular, Indian, and local musical traditions, making it an interesting subject of study for musicological, as well as socio-cultural research. Ambivalent nature of dangdut music has the power to unite heterogenous Indonesian society and divide it and at the same time because of its controversial aspects, making it a suitable field for research of social phenomena such as class division of the society or relationship between religious institutions and popular culture. This thesis aims to put dangdut into context of Indonesian cultural and social traditions, describe its characteristics, summarize the outputs of the scientific approach to dangdut and explain the factors behind genre's popularity. Key words Indonesia, Indonesian music, popular music, syncretism, fusion, acculturation, controversy
