Show simple item record

Indonesian music genre dangdut as a cultural and a social phenomenon
dc.contributor.advisorPetrů, Tomáš
dc.creatorSedláček, Jakub
dc.date.accessioned2019-11-11T10:14:43Z
dc.date.available2019-11-11T10:14:43Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/111897
dc.description.abstract(in English) This bachelor thesis is dedicated to Indonesian musical genre dangdut, one of the most popularmusical genres in the archipelago for more than four decades. Dangdut consists of various elements of Western popular, Indian, and local musical traditions, making it an interesting subject of study for musicological, as well as socio-cultural research. Ambivalent nature of dangdut music has the power to unite heterogenous Indonesian society and divide it and at the same time because of its controversial aspects, making it a suitable field for research of social phenomena such as class division of the society or relationship between religious institutions and popular culture. This thesis aims to put dangdut into context of Indonesian cultural and social traditions, describe its characteristics, summarize the outputs of the scientific approach to dangdut and explain the factors behind genre's popularity. Key words Indonesia, Indonesian music, popular music, syncretism, fusion, acculturation, controversyen_US
dc.description.abstractBakalářská práce pojednává o indonéském hudebním stylu dangdut. Dangdut patří již více než čtyři desetiletí k nejpopulárnějším hudebním žánrům v indonéském souostroví. Tato svébytná kombinace západní, indické a autochtonní hudební tradice je současným příkladem výrazně synkretické povahy indonéské kultury a společnosti, což činí z dangdutu zajímavý předmět zájmu jak pro muzikologický výzkum, tak pro studium z hlediska širších společenských souvislostí. Ambivalentní povaha dangdutu, který rozmanitou indonéskou společnost na jedné straně spojuje v pocitu společné národní identity a zároveň ji rozděluje množstvím kontroverzí, umožňuje badatelům na pozadí tohoto kulturního fenoménu zkoumat společenské jevy jako například vnímání třídního rozdělení společnosti nebo vztahu náboženských institucí a populární kultury. Práce si klade za cíl zařadit dangdut do kon- textu indonéských kulturních a společenských tradic, popsat charakteristické znaky stylu, představit přínos vědeckého zkoumání hudebního stylu pro pochopení společenských jevů a ozřejmit faktory, které stojí za popularitou žánru. Klíčová slova Indonésie, indonéská hudba, populární hudba, synkretismus, fusion, akulturace, kontroverze.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectIndonésie|indonéská hudba|populární hudba|synkretismus|fusion|akulturace|kontroverzecs_CZ
dc.subjectIndonesia|Indonesian music|popular music|syncretism|fusion|aculturation|controversyen_US
dc.titleDANGDUT JAKO KULTURNÍ A SPOLEČENSKÝ FENOMÉNcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-09-02
dc.description.departmentÚstav asijských studiícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Asian Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId210395
dc.title.translatedIndonesian music genre dangdut as a cultural and a social phenomenonen_US
dc.contributor.refereeBudiman, Michaela
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineIndonesistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineIndonesian Studiesen_US
thesis.degree.programHistoryen_US
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav asijských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Asian Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csIndonesistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enIndonesian Studiesen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce pojednává o indonéském hudebním stylu dangdut. Dangdut patří již více než čtyři desetiletí k nejpopulárnějším hudebním žánrům v indonéském souostroví. Tato svébytná kombinace západní, indické a autochtonní hudební tradice je současným příkladem výrazně synkretické povahy indonéské kultury a společnosti, což činí z dangdutu zajímavý předmět zájmu jak pro muzikologický výzkum, tak pro studium z hlediska širších společenských souvislostí. Ambivalentní povaha dangdutu, který rozmanitou indonéskou společnost na jedné straně spojuje v pocitu společné národní identity a zároveň ji rozděluje množstvím kontroverzí, umožňuje badatelům na pozadí tohoto kulturního fenoménu zkoumat společenské jevy jako například vnímání třídního rozdělení společnosti nebo vztahu náboženských institucí a populární kultury. Práce si klade za cíl zařadit dangdut do kon- textu indonéských kulturních a společenských tradic, popsat charakteristické znaky stylu, představit přínos vědeckého zkoumání hudebního stylu pro pochopení společenských jevů a ozřejmit faktory, které stojí za popularitou žánru. Klíčová slova Indonésie, indonéská hudba, populární hudba, synkretismus, fusion, akulturace, kontroverze.cs_CZ
uk.abstract.en(in English) This bachelor thesis is dedicated to Indonesian musical genre dangdut, one of the most popularmusical genres in the archipelago for more than four decades. Dangdut consists of various elements of Western popular, Indian, and local musical traditions, making it an interesting subject of study for musicological, as well as socio-cultural research. Ambivalent nature of dangdut music has the power to unite heterogenous Indonesian society and divide it and at the same time because of its controversial aspects, making it a suitable field for research of social phenomena such as class division of the society or relationship between religious institutions and popular culture. This thesis aims to put dangdut into context of Indonesian cultural and social traditions, describe its characteristics, summarize the outputs of the scientific approach to dangdut and explain the factors behind genre's popularity. Key words Indonesia, Indonesian music, popular music, syncretism, fusion, acculturation, controversyen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav asijských studiícs_CZ
thesis.grade.code1


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV