Posedlost pamětí: Modiano, Perec, Sebald
Obsessed by Memory: Modiano, Perec, Sebald
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111113Identifikátory
SIS: 193617
Kolekce
- Kvalifikační práce [22834]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Činátlová, Blanka
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Komparatistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
9. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
paměť|vzpomínka|identita|román|moderní literaturaKlíčová slova (anglicky)
memory|remembrance|identity|novel|modern literaturePráce vychází z teoretického rámce paměťových studií a zabývá se otázkou reprezentace paměti a traumatu v próze tří vybraných autorů, Patricka Modiana, Georgese Pereca a W. G. Sebalda. Při analýze několika konkrétních děl se zaměřuje na možnosti literární reprezentace traumatické zkušenosti holocaustu a na napětí mezi osobní pamětí autorů a kolektivní nebo kulturní pamětí 20. století. Na příkladu jednotlivých textů sleduje známky traumatické narace, například hypertrofii paměťových motivů a instrumentů, narušení časové linearity nebo rejstřík pronikání extrémní zkušenosti do každodennosti. Práce je završena dvěma závěry - v první řadě, že traumatický vzorec psaní je pevně spojen s narací jako takovou a odhaluje její transformativní potenciál, v druhé řadě, že uvažovaní autoři se skrze prostředky traumatické narace setkávají u společného etického imperativu svědectví.
This thesis is based on the theoretical framework of memory studies and deals with the question of memory and trauma representation in the prose works of Patrick Modiano, Georges Perec and W. G. Sebald. The thesis analyses a number of their works and focuses on the possibilities and difficulties of representing the traumatic experience of the Holocaust as well as the tension between the authors' personal memory and the collective and cultural memory expressed in post-war literature. Looking at the individual texts, the thesis traces various signs of traumatic narrative displayed in them, such as hypertrophied memory motifs and instruments, disruptions of linear chronology or a specific register that makes elements of extreme experience penetrate into the everyday. The thesis reaches two conclusions: first, that the traumatic narrative scheme is firmly tied to narration per se and reveals its transformative potential; second, that by means of the tools of traumatic narration, the authors find common ground in the ethical imperative of testimony.