Historicky poučená interpretace renesanční a barokní vokální hudby
Historically informed interpretation of Rennaisance and Baroque vocal music
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110917Identifiers
Study Information System: 149205
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Nedělka, Michal
Hlávková, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Musical Theory and Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
stará hudba, poučená interpretaceKeywords (English)
early music, informed performanceDisertační práce na téma Historicky poučená interpretace renesanční a barokní vokální hudby se zabývá fenoménem, který hraje významnou úlohu na poli interpretace staré hudby od 70.let 20. století. Text se zabývá aspekty historickými, muzikologickými, interpretačními a v závěru také pedagogickými. Autor čerpá z rozhovorů s předními evropskými interprety staré hudby, které realizoval během studií pro přední český hudební časopis Harmonie. Dále využívá své dlouholeté profesionální zkušenosti interpreta staré hudby, sbormistra studentských a amatérských sborů a také hudebního dramaturga. Úvodní část práce se zaměřuje na definici fenoménu samotného, jeho historický vývoj, současné směry a také představuje významné interprety v daném oboru. Dále se autor pomocí srovnávací analýzy dvou nahrávek snaží popsat, co období historicky poučené interpretace do hudby přineslo. V další části rozděluje epochu renesance a baroka na pět stylových částí a v každé z nich na konkrétních hudebních příkladech řeší základní interpretační aspekty. Samostatné kapitoly jsou věnovány výslovnosti latiny v duchovní hudbě různého stáří a původu a také možnosti použití staré hudby v gymnaziálních sborech. Cílem práce je poskytnou čtenáři vhled do dané problematiky, nabídnout mu řešení konkrétních interpretačních problémů na...
This dissertation thesis Historically informed interpretation of Rennaisance and Baroque vocal music is focusing on phenomenon, which plays an important role in the interpetation of early music from 1970. The text describes the historical, musicological, interpretative and padagogical aspects. The author is drawing from interviews with important europian interprets of early music, that have been realized during studies for the front czech musical journal Harmonie. The author also draws from his longlasting experience in profesional interpreting of early music and conducting student choir and amateur choirs. The first part of the thesis is focused on definition for the whole phenomenon, its historical development and current guidelines, and it introduces important musicians in early music. Using two different recordings of the same musical material the author is trying to describe, what exactly is the historical added value of informed intepretation. In the next part the historical periods of Rennaisance and Baroque are divided into five different aesthetic chapters and in each of them the thesis tries to answer the basic questions of interpretation. Separate chapters are dedicated to different pronunciation of Latin and to possible use of the early music in student choirs. The goal of the text is...