Rozvoj mapových dovedností ve výuce zeměpisu
Map skills development in geography lessons
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110356Identifiers
Study Information System: 144220
Collections
- Kvalifikační práce [18654]
Author
Advisor
Referee
Fikarová, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Biology for Secondary Schools - Teaching of Geography for Secondary Schools
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
17. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Zeměpis, mapové dovednosti, rozvoj, video studie, vyučovací metody, formy výukyKeywords (English)
Geography, map skills, development, video studies, teaching methods, teaching formsPředkládaná diplomová práce se zabývá rozvojem mapových dovedností v edukační realitě. Jedinečnost této práce spočívá ve zkoumání reality vyučovacího procesu, která zatím ve vztahu k mapovým dovednostem zkoumána nebyla. Díky zkoumání reality můžeme dokumentovat současnou situaci v rozvoji mapových dovedností a lépe zavádět případně změny tohoto procesu. Hlavním cílem práce je na základě videozáznamů popsat různém přístupy učitelů k rozvoji mapových dovedností v praxi. Hlavní metodou této práce je videostudie. Pro dosažení tohoto cíle se práce v teoretické části zaměřila na vymezení pojmu mapové dovednosti a podrobný popis jednotlivých typů mapových dovedností. Dále se zabývá osobním pojetím výuky a jeho vlivem na edukační proces. Osobní pojetí výuky se v praxi projevuje výběrem výukových metod a forem, které jsou také diskutovány. V praktické části je pomocí metody videostudie, která umožňuje zachytit vzdělávací realitu s minimálním zkreslením, zkoumána kognitivní náročnost učitelem zadávaných úkolů na práci s mapou. Zadané úkoly jsou zařazeny do typů mapových dovedností a na základě získaných dat byly stanoveny 3 typy učitelů podle rozvoje mapových dovedností. Součástí práce je porovnání kognitivní náročnosti zadávaných úkolů mezi základní školou a odpovídajícími ročníky gymnázií. Práce se dále...
Presented diploma thesis describes the process of map skills development in educational reality. The key element of the thesis composes of teaching reality examination, which has not been explored in connection to map skills before. The reality examination allows us to document current situation in map skills development and to implement possible changes into the process. The main aim of this thesis is to describe various teaching approaches to map skill development in practical use, all documented by video recording which is the main method used for this thesis. Theoretical part defines the term of map skills and their descriptions as well as the personal approach to teaching and its impact on the educational process. The personal approach to teaching is in practice performed by the selection of teaching method and forms which are also discused in this thesis. The practical section of the thesis is dedicated to examination of the cognitive difficultness of tasks assigned by teacher, using the video as a method of the research which eliminates possible misinterpretation. Assigned tasks are classified to several map skill types and based on the data colection further classification of 3 main teacher types is performed. Part of the thesis is also dedicated to comparison of cognitive difficultness of...