Lesní pedagogika a její význam pro geografické vzdělávání
Forest pedagogy and its value for geographical education
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/109794Identifiers
Study Information System: 208853
Collections
- Kvalifikační práce [20315]
Author
Advisor
Referee
Jelen, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Biology Oriented at Education - Geography Oriented at Education
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
6. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
lesní pedagogika, terénní výuka, zážitková pedagogika, geografické vzdělávání, zeměpisKeywords (English)
Forest pedagogy, field work, experiential pedagogy, geographical education, geographyPráce se zabývá tématem lesní pedagogiky a možnostmi jejího využití v geografickém vzdělávání. Úvodní teoretická část vycházející z obsahové analýzy domácích i zahraničních literárních zdrojů shrnuje dosavadní poznatky o tzv. lesní pedagogice v domácím i světovém kontextu. Blíže popisuje tento vzdělávací směr a jeho odlišnosti od jiných, lesní pedagogice blízkých, vzdělávacích přístupů. Seznamuje s osobou lesního pedagoga a využívanými vzdělávacími metodami. Stručně charakterizuje problematiku geografického vzdělávání u nás a snaží se najít spojitosti mezi výukou zeměpisu a lesní pedagogikou. Praktická část práce objasňuje, jak může lesní pedagogika přispět ke geografickému vzdělávání. Je založena na kvalitativním výzkumném šetření provedeném prostřednictvím řízených rozhovorů s lesními pedagogy. Na základě analýzy získaných dat pak vysvětluje, která zeměpisná témata jsou v programech lesní pedagogiky vyučována a jak lze tedy lesní pedagogiku pro geografické vzdělávání využít.
This bachelor thesis deals with the topic of forest pedagogy and possibilities of its use in geographical education. The introductory theoretical part based on the content analysis of domestic and foreign literary sources summarizes the present knowledge of the forest pedagogy in the domestic and world context. It describes this educational direction and its differences from other forest pedagogy-related educational approaches. It introduces the person of the forest pedagogue and the used educational methods. It briefly characterizes the problems of geographic education in our country and tries to find connections between teaching geography and forest pedagogy. The practical part explains how forest pedagogy can contribute to geographic education. It is based on a qualitative research conducted through structured interviews with forest pedagogues. On the basis of the analysis of the obtained data, it explains which geography topics are taught in forest pedagogy programs and how forest pedagogy can be used for geographic education.