Konstrukce a svědectví: dvojí přístup k fotografii v díle Didi-Hubermana
Construction and Testimony: Dual Approach to Photography in Work of Didi-Huberman
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/109695Identifikátory
SIS: 199726
Kolekce
- Kvalifikační práce [6379]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Váša, Ondřej
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Elektronická kultura a sémiotika
Katedra / ústav / klinika
Katedra elektronické kultury a sémiotiky
Datum obhajoby
11. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Didi-Huberman, fotografie, konstrukce, svědectví, přežívající obrazyKlíčová slova (anglicky)
Didi-Huberman, photography, construct, testimony, surviving images4 Abstrakt Tato diplomová práce se zabývá tématem fotografie a jejího vztahu ke skutečnosti v díle francouzského filozofa a historika umění Georgese Didi-Hubermana. Je členěna do dvou hlavních částí. První teoretická část obsahuje seznámení se základními pojmy Didi-Hubermanova myšlení a následné teoretické analýze fotografie skrze jeho vybraná díla. Její součástí je i porovnání s myšlenkami dalších autorů, kteří se problematikou fotografie zabývali, například Rolanda Barthese. Cílem je identifikovat možné roviny uvažování Didi-Hubermana vzhledem k fotografii a ověřit předpoklad dvojího přístupu k fotografii, z hlediska tématu fotografie jako konstrukce a fotografie jako svědectví. Druhá praktická část práce si klade za cíl aplikování Didi-Hubermanových myšlenek na vybraných fotografiích v rámci soudobého kontextu. Klíčová slova Didi-Huberman, fotografie, konstrukce, svědectví, přežívající obrazy
5 Abstract This thesis deals with topic concerning photography and its relation to reality in work of French philosopher and art historian Georges Didi-Huberman. The thesis is divided into two main chapters. The first main part includes introduction to Didi- Huberman's approach and familiarization with his terms as well as theoretical analysis of photography through his work. This part also includes comparison with approach of the other authors, for example with Roland Barthes. The goal of this thesis is to identify possible ways thinking about photography, from the perspective of photography as a construct and photography as a testimony. The goal of the second main part is to use Didi-Huberman's approach and apply it on several selected photographies within contemporary context. Key Words Didi-Huberman, photograph, construction, testimony, surviving images