Analýza a srovnání lifestylových časopisů a jejich ekvivalentů vycházejících jako příloha českých deníků
Analysis and comparison of lifestyle magazines and their equivalents as the supplements of Czech journals
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107956Identifiers
Study Information System: 202957
Collections
- Kvalifikační práce [14624]
Author
Advisor
Referee
Miessler, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
17. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
časopis, novinová příloha, lifestyle, reklama, komercializace, kvantitativní analýzaKeywords (English)
magazine, newspaper supplement, lifestyle, advertisement, commercialization, quantitative analysisTato bakalářská práce porovnává na základě kvantitativní analýzy lifestylové časopisy s lifestylovými přílohami českých deníků. Teoretická část je zaměřena na analyzovaná média - popisuje jejich historii i současný stav a stručně charakterizuje konkrétní tituly zaměřené na životní styl. Část textu je věnována komercializaci médií jako trendu, který v současnosti k médiím neodmyslitelně patří. Kromě obecných definic reklamy je pozornost zaměřena také na reklamu v tištěných médiích a na tendence mazaní hranic mezi komerčními a nekomerčními obsahy. Praktická část bakalářské se zabývá analýzou vybraných časopisů a příloh. Jako podkladový materiál slouží vždy tři po sobě jdoucí čísla lifestylových časopisů Elle a Harper's Bazaar a příloh deníků Proč ne?! a Esprit LN. Cílem analýzy je potvrdit, či vyvrátit hypotézu, že lifestylové magazíny vydávané jako bezplatná příloha novin obsahují menší množství stran, méně nereklamního textu a větší zastoupení inzerce a obrazových materiálů než samostatně vycházející lifestylové časopisy.
This bachelor thesis compares lifestyle magazines with lifestyle supplements of Czech newspapers based on quantitative analysis. The theoretical part is focused on the analysed media - it describes their history, current situation and briefly characterizes specific titles with focus on lifestyle. Part of the text deals with media commercialization, which, as a trend, undeniably belongs to present day's media. In addition to general definitions, advertising is discussed in more detail in relation to printed media and the tendencies to eliminate the boundaries between commercial and non-commercial content. The practical part consists of analysis of selected magazines and newspaper supplements. The researched material used is, in each case, three-month worth of issues of lifestyle magazines Elle and Harper's Bazaar as well as newspaper supplements Esprit LN and Proč ne?!. The objective of this analysis is to confirm or reject the hypothesis, that lifestyle magazines published in the form of free newspaper supplements include less editorial text and more advertisements and visual content than standalone lifestyle magazines.