Zobrazit minimální záznam

Reforming Legal education in the Czech Republic
dc.contributor.advisorUrban, Michal
dc.creatorBlažek, Zdeněk
dc.date.accessioned2019-10-30T10:46:47Z
dc.date.available2019-10-30T10:46:47Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/107829
dc.description.abstractReforming legal education in the Czech Republic Abstract Under the influence of globalisation, European integration and digitalisation, knowledge and skills required for performance of legal professions change dramatically. In order to remain relevant Czech law schools have to adapt to this new environment. Presented thesis is comparing legal studies at the Charles University Faculty of Law (CUFL) and University of Utrecht. The aim is to identify state-of-the-art features of the Dutch educational model which could be implemented at CUFL. Comparison concerns main components of educational process (admission, teaching, examination) but also structure of the programs and curriculum. Findings are presented in wider societal context. Although there are notable differences at the level of educational system (admission, university governance) or national educational policy (funding), a number of findings could be applied in the Czech Republic. Compared to the Dutch study program, CUFL is lacking deeper connection between individual educational elements. Specific educational goals have to be set. These goals should be derived from three main components of legal education - knowledge, skills, and values. General educational goals then have to be represented in goals set for particular courses. In order to improve...en_US
dc.description.abstractReforma právního vzdělávání v České republice Abstrakt Globalizace, europeizace a digitalizace dramaticky mění znalosti a dovednosti, jež jsou pro výkon právnických profesí klíčové. Aby i nadále plnily své poslání, české právnické fakulty se musí novému prostředí přizpůsobit. Tato práce využívá metodu komparace: srovnává právnické studijní programy na Právnické fakultě Univerzity Karlovy (PF UK) a nizozemské Univerzitě v Utrechtu. Cílem je určit, které aspekty nizozemského modelu odpovídají požadavkům moderní právnické pedagogiky a mohly by být implementovány na PF UK. Srovnávány jsou hlavní body vzdělávacího procesu (přijímací zkoušky, výuka, zkoušení) i struktura studijního programu a studijní plán. Poznatky jsou dány do širších společenských souvislostí. Ačkoliv několik důležitých odlišností lze nalézt v obecné rovině vzdělávacího systému (přijímací zkoušky, model řízení univerzit) či ve vzdělávací politice státu (financování), celá řada poznatků je v českém prostředí aplikovatelná. Oproti nizozemskému studijnímu programu má PF UK nedostatečně propojené jednotlivé body vzdělávacího procesu. Je zapotřebí vymezit jasné cíle vzdělávání. Ty by měly vycházet ze tří základních složek právnického vzdělání - znalostí, dovedností a hodnot. Cíle vzdělávání poté musí být reflektovány v cílech jednotlivých předmětů....cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Právnická fakultacs_CZ
dc.subjectlawen_US
dc.subjecteducationen_US
dc.subjectreformen_US
dc.subjectprávocs_CZ
dc.subjectvzdělávánícs_CZ
dc.subjectreformacs_CZ
dc.titleReforma právního vzdělávání v České republicecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-06-20
dc.description.departmentKatedra politologie a sociologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Politology and Sociologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Lawen_US
dc.description.facultyPrávnická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId171020
dc.title.translatedReforming Legal education in the Czech Republicen_US
dc.contributor.refereeFriedel, Tomáš
dc.identifier.aleph002284064
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePrávocs_CZ
thesis.degree.disciplineLawen_US
thesis.degree.programLaw and Jurisprudenceen_US
thesis.degree.programPrávo a právní vědacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPrávnická fakulta::Katedra politologie a sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Law::Department of Politology and Sociologyen_US
uk.faculty-name.csPrávnická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Lawen_US
uk.faculty-abbr.csPFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPrávocs_CZ
uk.degree-discipline.enLawen_US
uk.degree-program.csPrávo a právní vědacs_CZ
uk.degree-program.enLaw and Jurisprudenceen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csReforma právního vzdělávání v České republice Abstrakt Globalizace, europeizace a digitalizace dramaticky mění znalosti a dovednosti, jež jsou pro výkon právnických profesí klíčové. Aby i nadále plnily své poslání, české právnické fakulty se musí novému prostředí přizpůsobit. Tato práce využívá metodu komparace: srovnává právnické studijní programy na Právnické fakultě Univerzity Karlovy (PF UK) a nizozemské Univerzitě v Utrechtu. Cílem je určit, které aspekty nizozemského modelu odpovídají požadavkům moderní právnické pedagogiky a mohly by být implementovány na PF UK. Srovnávány jsou hlavní body vzdělávacího procesu (přijímací zkoušky, výuka, zkoušení) i struktura studijního programu a studijní plán. Poznatky jsou dány do širších společenských souvislostí. Ačkoliv několik důležitých odlišností lze nalézt v obecné rovině vzdělávacího systému (přijímací zkoušky, model řízení univerzit) či ve vzdělávací politice státu (financování), celá řada poznatků je v českém prostředí aplikovatelná. Oproti nizozemskému studijnímu programu má PF UK nedostatečně propojené jednotlivé body vzdělávacího procesu. Je zapotřebí vymezit jasné cíle vzdělávání. Ty by měly vycházet ze tří základních složek právnického vzdělání - znalostí, dovedností a hodnot. Cíle vzdělávání poté musí být reflektovány v cílech jednotlivých předmětů....cs_CZ
uk.abstract.enReforming legal education in the Czech Republic Abstract Under the influence of globalisation, European integration and digitalisation, knowledge and skills required for performance of legal professions change dramatically. In order to remain relevant Czech law schools have to adapt to this new environment. Presented thesis is comparing legal studies at the Charles University Faculty of Law (CUFL) and University of Utrecht. The aim is to identify state-of-the-art features of the Dutch educational model which could be implemented at CUFL. Comparison concerns main components of educational process (admission, teaching, examination) but also structure of the programs and curriculum. Findings are presented in wider societal context. Although there are notable differences at the level of educational system (admission, university governance) or national educational policy (funding), a number of findings could be applied in the Czech Republic. Compared to the Dutch study program, CUFL is lacking deeper connection between individual educational elements. Specific educational goals have to be set. These goals should be derived from three main components of legal education - knowledge, skills, and values. General educational goals then have to be represented in goals set for particular courses. In order to improve...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Právnická fakulta, Katedra politologie a sociologiecs_CZ
thesis.grade.code1
dc.identifier.lisID990022840640106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV