Specifické poruchy učení u žáka v maturitním ročníku střední odborné školy a jeho schopnost sebehodnocení
Specific learning difficulties of student in graduation year of vocational school and his ability to self - evaluate
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107786Identifiers
Study Information System: 209421
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Tvrzová, Ivana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
13. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
specifické poruchy učení|sebehodnocení|maturita|sebepojetí|škola|žák|rodinaKeywords (English)
specific learning difficulties|self - evaluate|graduation|self - concept|school|student|familyTato bakalářská práce se zabývá charakteristikou života žáka se specifickými poruchami učení (dále už SPU) v maturitním ročníku a jeho přípravou na závěrečnou zkoušku. Práce se věnuje jeho sebehodnocení a sebepojetí, jeho vztahu k rodině, škole a k výsledkům učení. Cílem práce je porovnat učební styly žáků se SPU a žáků bez poruchy a jejich přípravu na maturitní zkoušku. Jedná se o teoreticko-empirickou práci. V teoretické části se práce zaměřuje na charakteristiku poruch SPU, diagnostiku a zejména učební styly, které jsou hlavní složkou praktické části práce. V další části se již zaměřuje na konkrétního žáka, jeho projevy, sebehodnocení a zejména školní úspěšnost. Praktická část se skládá ze dvou částí. Cílem výzkumu je zjistit pohled žáků střední odborné školy na specifické poruchy učení, učební styly a způsob přípravy studentů se SPU na maturitní zkoušku. První část je dotazníkové šetření, které je provedeno u studentů na Střední odborné škole ve Světlé nad Sázavou, ve třídě, kde se nachází 4 žáci se SPU. Třída má dohromady 22 studentů. Druhá část je rozhovor s matkou konkrétního žáka - její zkušenosti s poruchou, jak pomáhala svému synovi s učením např. v 1. třídě, její názor na učební techniky svého syna a jeho přípravu na zkoušku. Závěr výzkumu je shrnutí efektivních technik a metod, jak...
This bachelor thesis deals with characteristics of student life with specific learning dificulities (next SPU) in graduation year, preparation for the final exam. The work deals with his self-evaluate and self-concept in relationship to family, school, and learning score. The purpose of thesis is to compare learning styles of students with SPU and students without disabilities and their preparation for school - leaving examination. This is a theoretical- empirical work. In the theoretical part, the thesis focuses on the characteristics of SPU disorders, diagnostics and especially the teaching styles, which are the main part of the practical part of the thesis. The next part focuses on a particular student, his speeches, self- evaluation and especially school success. The practical part consists of two parts. The purpose of the research is to find out the student's view of SPU students at the Secondary vocational school, their learning styles and the mean of preparing students with SPU for graduation exams. The first part is a questionnaire survey, which is conducted by students at the Secondary Vocational School in Světlá nad Sázavou, in a classroom where 4 students have SPU. The class has 22 students. The second part is an interview with the mother of a particular pupil - her experience with a...