Mentorské doprovázení lektorů při církevní sociálně výchovné práci s mládeží
Mentoring of lectors in church socio-educational work with youth
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107544Identifiers
Study Information System: 202848
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Sedláčková, Daniela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
18. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
mentoring|mentorské doprovázení|křesťanská edukace|křesťanská mládež|sociálně výchovná práce|rozvoj lektorů|církevní volnočasová zařízeníKeywords (English)
Mentoring|Mentor spiritual accompaniment|Christian education|Christian youth|Socio-educational work|Development of lecturers|Christian leisure facilitiesPráce si klade za cíl přispět k odkrytí kontextu církevní sociálně výchovné práce s mládeží v České republice. Akcentuje při tom lektora, který tuto výchovnou činnost realizuje, a zabývá se mentorským doprovázením jako nástrojem rozvoje tohoto lektora. Práce považuje mentorské doprovázení za potenciálně přínosný přístup pro rozvoj lektorů církevní sociálně výchovné práce s mládeží. Práce má teoreticko-empirický charakter. Teoretická část se zaměřuje na vymezení církevní sociálně výchovné práce s mládeží a navazuje přiblížením požadavků kladených na lektora, který ji realizuje. Využívá k tomu náhled ze čtyř teoretických perspektiv, a to perspektivu sociální pedagogiky, perspektivu křesťanské edukace mládeže, perspektivu dobrovolnictví a perspektivu pedagogiky volného času. Nakonec se teoretická část věnuje mentorskému doprovázení jako nástroji rozvoje tohoto lektora, a to ve vztahu k předchozím poznatkům. Výzkumná část zkoumá jev mentorského doprovázení v prostředí konkrétního programu církevní sociálně výchovné práce s mládeží. Činí tak s cílem zjistit, v čem spočívá vliv mentorského doprovázení na lektory a jejich rozvoj z pohledu mentorů a lektorů daného programu. V rámci designu případové studie je provedena analýza hloubkových rozhovorů na základě postupů zakotvené teorie. K hlavním zjištěním...
This thesis aims to help uncover the context of church socio-educational work with youth in Czech Republic. It emphasizes the lecturer, who puts the education into practice, and it deals with mentoring as a tool for development of this lecturer. The thesis considers mentoring as a beneficial approach with regards to progress of lecturers, who work with christian youth. The thesis has a theoretical-empirical character. The theoretical part focuses on definition of church socio-educational work with youth and follows with some insight into the requirements for a lecturer, who puts it into practice. It makes use of four various theoretical perspectives, which are Social pedagogy, Christian youth education, volunteering and Pedagogy of leisure time. Finally the theoretical part examines mentoring of this lecturer with regards to previous findings. The research part investigates the phenomenon of mentoring in a specific environment of church socio-educational work with youth. It does so in order to find out the impacts that mentoring has on a development of a lecturer from the viewpoint of mentors and lecturers of the programme. The case study analyzes in-depth interviews based on grounded theory principles. The main findings include the fact, that in the eyes of the participants, mentoring is...