Nové formy cestovního ruchu a jejich vliv na město
New Forms of Tourism and their Impact on Cities
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107476Identifikátory
SIS: 210105
Kolekce
- Kvalifikační práce [17123]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šanderová, Jadwiga
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
17. 6. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Urbánní turismus, urbánní sociologie, cestovatelé, Airbnb, nízkonákladové aerolinie, právo na město, Barcelona, Praha, konzumní společnost, globalizaceKlíčová slova (anglicky)
Urban tourism, urban sociology, travellers, Airbnb, low-cost airlines, right to the city, Barcelona, Prague, consumers society, globalizationPráce se zabývá rostoucím objemem a měnícím se charakterem cestovního ruchu v Evropě, který byl umožněn liberalizací leteckého trhu (nástup nízkonákladového letectví) a sdílenou ekonomikou (Airbnb). V návaznosti na tyto posuny vzniká nový segment turistů, kteří jsou v práci popsáni jako nezávislí cestovatelé. Práce se zaměřuje na vzájemné působení těchto tří faktorů na prostředí města, tedy jeho socio-geografickou, socio-ekonomickou strukturu a socio-kulturní strukturu. Vlivem nízkonákladového letectví se turisté a cestovatelé koncentrují primárně do omezeného počtu evropských měst, které vytvořily vhodné podmínky pro tyto letecké společnosti. V samotných městech se pak turismus šíří z koncentrické zóny centra města do zóny vnitřního města, kde vzniká nový turistický průmysl uzpůsobený pro nezávislé cestovatele. Tato turistifikace prohlubuje gentrifikační proces a prostorové nerovnosti. Díky platformě Airbnb byla překlenuta omezená hotelová nabídka v centru a ubytovací sektor se vetkal do struktury rezidentních oblastí vnitřního města. Takto turistifikované oblasti města nabývají socio-kulturně heterogenního charakteru. Avšak s tím, jak rostou náklady života ve vnitřním městě, stává se tento prostor stále více socio-ekonomicky homogenní. To také vede k odcizení obyvatel periferie k centrálním...
This thesis charts the increasing volume and changing nature of tourism in Europe. It was allowed by the liberalization of air travel market (the emergence of Low-Cost Carriers), and by the emergence of sharing economy (Airbnb). Followed by these changes a new segment of tourists, who were described as independent travelers, emerged. The thesis focuses on the interaction of those three factors and their effect on urban space - thus on its socio- geographic, socio-economic and socio-cultural fabric. Because of Low-Cost Carriers, tourists and travelers are concentrated in several European cities - those which were able to accommodate its environment for these airlines. In the cities, tourism spread from the concentric zones of the city center to the zones of the inner city, where a new tourist industry was adjusted for independent travelers. This touristification deepens the process of gentrification and spatial inequalities. Because of Airbnb, the limited hotel supply in the city center was surpassed, and the accommodation sector was integrated into residential fabric of the inner city. Those touristified spaces of the city become socio-culturally heterogenic. However, with increasing costs of living in the inner city, this space is more and more socio- economically homogenous. Consequently,...