Sebepojetí školní úspěšnosti u žáků s poruchou autistického spektra
The Academic Self-concept of a Pupils with an Autistic Spectrum Disorder
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107344Identifiers
Study Information System: 208356
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Čáp, David
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
27. 5. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
porucha autistického spektra|sebepojetí|akademické sebepojetí|školní úspěšnost|self-efficacyKeywords (English)
Autism Spectrum Disorder|self-concept|academic self-concept|school success|self- efficacyTématem diplomové práce je sebepojetí školní úspěšnosti u žáků s poruchou autistického spektra. Soustředí se na akademické sebepojetí a akademickou self-efficacy jako na dva důležité a související pojmy, které vzájemně porovnává. Z několika málo výzkumů, které jsou dostupné, vyplývá, že žáci s poruchou autistického spektra mají v určitých oblastech nižší sebepojetí školní úspěšnosti než běžní žáci v různých oblastech. Výzkumný projekt si kladl za cíl porovnat sebepojetí školní úspěšnosti v jednotlivých kategoriích u žáků s poruchou autistického spektra s normativním vzorkem běžných žáků a žáků s jinými obtížemi. Byla použita dotazníková metoda a rozhovor. Z výsledků výzkumného projektu vyplývá, že děti s poruchou autistického spektra mají vyšší sebepojetí pouze u pravopisu než běžné děti. Zároveň mají vyšší sebepojetí v matematice, čtení, pravopisu, psaní, sebedůvěře a celkovém skóru než dyslektické děti. Oproti dětem s lehkou mozkovou dysfunkcí mají statisticky vyšší sebepojetí u celkového skóru a matematiky. Zbylé škály neukázaly statisticky významný rozdíl. Z rozhovoru také vyplynulo, že zhruba 40% dětí s poruchou autistického spektra nemá rádo matematiku a zároveň 40% dětí s poruchou autistického spektra matematika nejde. KLÍČOVÁ SLOVA porucha autistického spektra, sebepojetí, akademické...
The topic of this thesis is the self-concept of school success of a pupils with autism spectrum disorder. It focuses on academic self-concept and academic self-efficacy as two important and related concepts. These concepts are also compared. We know from available researches that pupils with autism spectrum disorder have lower self-concept in some areas than normal pupils. This research project aimed to compare the self- concept of school success with pupils with autism spectrum disorder with a normative sample of normal pupils and also with pupils with other difficulties in each category. Questionnaire method and interview were used. The results show that child with autism spectrum disorder have just a higher self-concept of orthography than normal child. Also they have higher self-concept at maths, reading, orthography, writing, self- confidence and global score of self-concept than dyslexic child. Next they have higher global self-concept and self-concept of maths than child with mild brain dysfunction. The others scales showed no statistically significant difference. The interview showed that about 40% of children with autism spectrum disorder don't like math and 40% of children with autism spectrum disorder have problem in maths. KEY WORDS Autism Spectrum Disorder, self-concept, academic...