Model Trhu s náhodnými vstupy
Market model with random inputs
rigorózní práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107290Identifikátory
SIS: 212637
Kolekce
- Kvalifikační práce [11320]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Branda, Martin
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Pravděpodobnost, matematická statistika a ekonometrie
Katedra / ústav / klinika
Katedra pravděpodobnosti a matematické statistiky
Datum obhajoby
13. 6. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
problém prodavače novin, Nashovo ekvilibrium, hra více hráčůKlíčová slova (anglicky)
newsvendor problem, Nash equilibrium, multiplayer gamesV této práci se věnujeme modelu trhu s náhodnými vstupy reprezentovaného úlohou prodavače novin, kde je náhodná složka promítnuta skrze náhodný počet zákazníků. Práce je členěna do tří kapitol. V první kapitole uvádíme základní problém prodavače novin jako úlohu stochastického programování s kompenzací. V druhé kapitole vyložíme teorii her pro více hráčů uzpůsobenou pro problém prodavačů novin. Dále ve druhé kapitole úlohu rozšiřujeme o druhého prodavače na trhu a ve třetí kapitole úlohu ještě více zobecníme na n prodavačů novin na trhu. Situace vzniklé v kapitole dva a tři řešíme z pohledu teorie her a zkou- máme zde vlastnosti Nashových ekvilibrií. Vyložená teorie je demonstrována na ilustrativních příkladech v závěru dvou posledních kapitol. 1
The thesis deals with market models with random inputs represented by the newsvendor problem for which the randomness is given through a random number of customers. Presented work is divided into three chapters. In the first chapter we present the elementar newsvendor problem as stochastic programming problem with a fixed recourse. In the second chapter we present the multiplayer game theory adapted to the newsvendors problem. Moreover, in the second chapter we extend the problem by the second newsvendor on the market and in the third chapter we generalize the problem for n newsvendors on the market. We deal with the situations that arise in the chapters two and three from the game theory point of view and we study characteristics of a Nash equilibrium. Presented theory is demonstrated on illustrative examples in the ends of the two last chapters. 1