Model Trhu s náhodnými vstupy
Market model with random inputs
rigorous thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107290Identifiers
Study Information System: 212637
Collections
- Kvalifikační práce [10928]
Author
Advisor
Referee
Branda, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Probability, mathematical statistics and econometrics
Department
Department of Probability and Mathematical Statistics
Date of defense
13. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
problém prodavače novin, Nashovo ekvilibrium, hra více hráčůKeywords (English)
newsvendor problem, Nash equilibrium, multiplayer gamesV této práci se věnujeme modelu trhu s náhodnými vstupy reprezentovaného úlohou prodavače novin, kde je náhodná složka promítnuta skrze náhodný počet zákazníků. Práce je členěna do tří kapitol. V první kapitole uvádíme základní problém prodavače novin jako úlohu stochastického programování s kompenzací. V druhé kapitole vyložíme teorii her pro více hráčů uzpůsobenou pro problém prodavačů novin. Dále ve druhé kapitole úlohu rozšiřujeme o druhého prodavače na trhu a ve třetí kapitole úlohu ještě více zobecníme na n prodavačů novin na trhu. Situace vzniklé v kapitole dva a tři řešíme z pohledu teorie her a zkou- máme zde vlastnosti Nashových ekvilibrií. Vyložená teorie je demonstrována na ilustrativních příkladech v závěru dvou posledních kapitol. 1
The thesis deals with market models with random inputs represented by the newsvendor problem for which the randomness is given through a random number of customers. Presented work is divided into three chapters. In the first chapter we present the elementar newsvendor problem as stochastic programming problem with a fixed recourse. In the second chapter we present the multiplayer game theory adapted to the newsvendors problem. Moreover, in the second chapter we extend the problem by the second newsvendor on the market and in the third chapter we generalize the problem for n newsvendors on the market. We deal with the situations that arise in the chapters two and three from the game theory point of view and we study characteristics of a Nash equilibrium. Presented theory is demonstrated on illustrative examples in the ends of the two last chapters. 1