Případová studie: Analýza komunikace Pavla Bělobrádka na Facebooku z pohledu logiky sociálních médií
Case study: Analysis of Pavel Bělobrádek's Facebook communication through social media logic
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107185Identifiers
Study Information System: 204430
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Švec, Kamil
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Marketing Communications and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
12. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Facebook, komunikace na sociálních médiích, logika sociálních médií, nová média, obsahová analýza, Pavel Bělobrádek, politická komunikace, případová studieKeywords (English)
case study, content analysis, Facebook, new media, Pavel Bělobrádek, political communication, social media communication, social media logicBakalářská práce "Případová studie: Analýza komunikace Pavla Bělobrádka na Facebooku z pohledu logiky sociálních médií" se zabývá vlivem sociálních médií na politickou komunikaci. K posouzení tohoto vztahu je využit koncept logiky sociálních médií. Ten vychází z klasické teorie mediální logiky a popisuje odlišné procesy, principy a postupy typické pro sociální média, která se svou podstatou zásadně liší od těch tradičních masových. V teoretické části je nejprve v rámci zasazení aktuálních jevů do historického kontextu popsán vývoj politické komunikace, následuje představení konceptu logiky sociálních médií a kontextová kapitola uvádějící čtenáře do tehdejší politické situace. Metodologická část obecně popisuje metodu obsahové analýzy, jež je následně v práci použita, definuje výzkumné otázky a podotázky, popisuje a zdůvodňuje volbu a právě tohoto specifického vzorku. Stěžejní částí práce je samotný výzkum, který nám umožňuje zodpovědět položené výzkumné otázky. Cílem práce je zjistit, jestli komunikace na Facebooku Pavla Bělobrádka v lednu a červenci roku 2017 podléhala logice sociálních médií. Vedlejším cílem je porovnat období běžného politického života a předvolební kampaně.
The bachelor's thesis "Case study: Analysis of Pavel Bělobrádek's Facebook communication through social media logic" focuses on the influence of social media on political communication. Concept of social media logics is used to evaluate this relationship. It derives from the traditional media logic and describes different processes, principles and practices that are characteristic for social media, which are fundamentally different from those traditional mass media. In the theoretical part, we firstly describe the evolution of political communication to put the current situation into a historical context. Afterwards, the concept of social media logic is introduced and is followed by the chapter which shows the then political situation. Methodological part generally describes the content analysis method which is later used in practice. Moreover, it defines research questions and sub-questions, describes and give reasons for choosing the particular sample. The key part of the thesis is the research which enables us to answer the research questions. The objective of the thesis is to find out, whether Facebook communication of Pavel Bělobrádek in January and July 2017 followed the social media logic. Secondary objective is to compare the differences between regular political life and campaign period.