The Impact of the Sharing Economy on Residential Prices in Prague
Vliv sdílené ekonomiky na ceny nemovitostí v Praze
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107087Identifiers
Study Information System: 202555
Collections
- Kvalifikační práce [17588]
Author
Advisor
Referee
Hanzlík, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
11. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Sdílená ekonomika, Airbnb, hedonická regrese, crowd-based kapitalismus, transakční ceny, realitní trh, regulaceKeywords (English)
Sharing economy, Airbnb, digital platform, hedonic regression, crowd-based capitalism, transaction prices, housing market, regulationTato práce se zabývá vlivem Airbnb, digitální platformy pro krátkodobý pronájem, na ceny bytů v Praze. Tento jev je zkoumán s využitím hedonické regrese na základě unikátních neveřejných dat o prodejích pražských bytů, které se uskutečnily mezi prvním čtvrtletím roku 2014 a třetím čtvrtletím roku 2018. Dále na základě dat o nabídkách ubytování Airbnb a dalších veřejně dostupných městských dat, která umožňují v modelu zahrnout nejen charakteristiky bytu, ale i charakteristiky okolí, které ovlivňují prodejní ceny residenčních bytů. Hlavní proměnnou v hedonické regresi je aktivita Airbnb, která je vyjádřena počtem bytů, které jsou pronajímány v rámci Airbnb v okruhu 300 m kolem každého prodaného bytu v čase prodeje. Výsledky ukazují, že 1% nárůst v aktivitě Airbnb vede ke zvýšení prodejních cen přibližně o 0,0423 %. V centru města je odhadovaný dopad téměř dvojnásobný, a to 0,0816 %. Poslední hypotézou zkoumanou v této práci je význam vlivu Airbnb na ceny bytů v Praze v čase. Bylo zjištěno, že tento vliv vzrostl v letech 2017 a 2018. Ačkoli se odhadované koeficienty mírně liší v závislosti na zvolené zástupné proměnné pro aktivitu Airbnb, všechny výsledky zůstávají statisticky významné.
This thesis employs a hedonic regression to measure the impact of Airbnb, the digital platform for short term rentals, on residential prices in Prague. The model is based on the unique transaction dataset of all apartment sales from the first quarter of 2014 to the third quarter of 2018 in Prague. Also, Airbnb listings dataset is used and other datasets containing Prague city data enabling involvement of the property specifications and several neighborhood characteristics influencing the sale price in the model. The main variable of interest included in the regression is Airbnb activity, proxied by the number of Airbnb listings within 300 m of the property at the time of the sale. The results show that a 1% increase in Airbnb activity leads to a 0.0423% increase in sale prices. Moreover, in the city center, the estimated impact is almost twice as high, a 1% increase in Airbnb activity leads to a 0.0816% increase in sale prices. The third hypothesis tested in this thesis shows that the impact of Airbnb has increased in 2017 and 2018. All the estimated results slightly vary, depending on the proxy for Airbnb activity. Nevertheless, estimates in all regressions are statistically significant.