Zobrazit minimální záznam

Vliv sdílené ekonomiky na ceny nemovitostí v Praze
dc.contributor.advisorHlaváček, Michal
dc.creatorSchwarzová, Lucie
dc.date.accessioned2019-07-02T10:05:29Z
dc.date.available2019-07-02T10:05:29Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/107087
dc.description.abstractTato práce se zabývá vlivem Airbnb, digitální platformy pro krátkodobý pronájem, na ceny bytů v Praze. Tento jev je zkoumán s využitím hedonické regrese na základě unikátních neveřejných dat o prodejích pražských bytů, které se uskutečnily mezi prvním čtvrtletím roku 2014 a třetím čtvrtletím roku 2018. Dále na základě dat o nabídkách ubytování Airbnb a dalších veřejně dostupných městských dat, která umožňují v modelu zahrnout nejen charakteristiky bytu, ale i charakteristiky okolí, které ovlivňují prodejní ceny residenčních bytů. Hlavní proměnnou v hedonické regresi je aktivita Airbnb, která je vyjádřena počtem bytů, které jsou pronajímány v rámci Airbnb v okruhu 300 m kolem každého prodaného bytu v čase prodeje. Výsledky ukazují, že 1% nárůst v aktivitě Airbnb vede ke zvýšení prodejních cen přibližně o 0,0423 %. V centru města je odhadovaný dopad téměř dvojnásobný, a to 0,0816 %. Poslední hypotézou zkoumanou v této práci je význam vlivu Airbnb na ceny bytů v Praze v čase. Bylo zjištěno, že tento vliv vzrostl v letech 2017 a 2018. Ačkoli se odhadované koeficienty mírně liší v závislosti na zvolené zástupné proměnné pro aktivitu Airbnb, všechny výsledky zůstávají statisticky významné.cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis employs a hedonic regression to measure the impact of Airbnb, the digital platform for short term rentals, on residential prices in Prague. The model is based on the unique transaction dataset of all apartment sales from the first quarter of 2014 to the third quarter of 2018 in Prague. Also, Airbnb listings dataset is used and other datasets containing Prague city data enabling involvement of the property specifications and several neighborhood characteristics influencing the sale price in the model. The main variable of interest included in the regression is Airbnb activity, proxied by the number of Airbnb listings within 300 m of the property at the time of the sale. The results show that a 1% increase in Airbnb activity leads to a 0.0423% increase in sale prices. Moreover, in the city center, the estimated impact is almost twice as high, a 1% increase in Airbnb activity leads to a 0.0816% increase in sale prices. The third hypothesis tested in this thesis shows that the impact of Airbnb has increased in 2017 and 2018. All the estimated results slightly vary, depending on the proxy for Airbnb activity. Nevertheless, estimates in all regressions are statistically significant.en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectSharing economyen_US
dc.subjectAirbnben_US
dc.subjectdigital platformen_US
dc.subjecthedonic regressionen_US
dc.subjectcrowd-based capitalismen_US
dc.subjecttransaction pricesen_US
dc.subjecthousing marketen_US
dc.subjectregulationen_US
dc.subjectSdílená ekonomikacs_CZ
dc.subjectAirbnbcs_CZ
dc.subjecthedonická regresecs_CZ
dc.subjectcrowd-based kapitalismuscs_CZ
dc.subjecttransakční cenycs_CZ
dc.subjectrealitní trhcs_CZ
dc.subjectregulacecs_CZ
dc.titleThe Impact of the Sharing Economy on Residential Prices in Pragueen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-06-11
dc.description.departmentInstitut ekonomických studiícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Economic Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId202555
dc.title.translatedVliv sdílené ekonomiky na ceny nemovitostí v Prazecs_CZ
dc.contributor.refereeHanzlík, Petr
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEkonomie a financecs_CZ
thesis.degree.disciplineEconomics and Financeen_US
thesis.degree.programEkonomické teoriecs_CZ
thesis.degree.programEconomicsen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Institut ekonomických studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Institute of Economic Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csEkonomie a financecs_CZ
uk.degree-discipline.enEconomics and Financeen_US
uk.degree-program.csEkonomické teoriecs_CZ
uk.degree-program.enEconomicsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce se zabývá vlivem Airbnb, digitální platformy pro krátkodobý pronájem, na ceny bytů v Praze. Tento jev je zkoumán s využitím hedonické regrese na základě unikátních neveřejných dat o prodejích pražských bytů, které se uskutečnily mezi prvním čtvrtletím roku 2014 a třetím čtvrtletím roku 2018. Dále na základě dat o nabídkách ubytování Airbnb a dalších veřejně dostupných městských dat, která umožňují v modelu zahrnout nejen charakteristiky bytu, ale i charakteristiky okolí, které ovlivňují prodejní ceny residenčních bytů. Hlavní proměnnou v hedonické regresi je aktivita Airbnb, která je vyjádřena počtem bytů, které jsou pronajímány v rámci Airbnb v okruhu 300 m kolem každého prodaného bytu v čase prodeje. Výsledky ukazují, že 1% nárůst v aktivitě Airbnb vede ke zvýšení prodejních cen přibližně o 0,0423 %. V centru města je odhadovaný dopad téměř dvojnásobný, a to 0,0816 %. Poslední hypotézou zkoumanou v této práci je význam vlivu Airbnb na ceny bytů v Praze v čase. Bylo zjištěno, že tento vliv vzrostl v letech 2017 a 2018. Ačkoli se odhadované koeficienty mírně liší v závislosti na zvolené zástupné proměnné pro aktivitu Airbnb, všechny výsledky zůstávají statisticky významné.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis employs a hedonic regression to measure the impact of Airbnb, the digital platform for short term rentals, on residential prices in Prague. The model is based on the unique transaction dataset of all apartment sales from the first quarter of 2014 to the third quarter of 2018 in Prague. Also, Airbnb listings dataset is used and other datasets containing Prague city data enabling involvement of the property specifications and several neighborhood characteristics influencing the sale price in the model. The main variable of interest included in the regression is Airbnb activity, proxied by the number of Airbnb listings within 300 m of the property at the time of the sale. The results show that a 1% increase in Airbnb activity leads to a 0.0423% increase in sale prices. Moreover, in the city center, the estimated impact is almost twice as high, a 1% increase in Airbnb activity leads to a 0.0816% increase in sale prices. The third hypothesis tested in this thesis shows that the impact of Airbnb has increased in 2017 and 2018. All the estimated results slightly vary, depending on the proxy for Airbnb activity. Nevertheless, estimates in all regressions are statistically significant.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut ekonomických studiícs_CZ
thesis.grade.codeB


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV