Výkonnost zaměstnanců na základě jejich osobnostního hodnocení
Personality tests and their linkage to employee productivity
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107078Identifiers
Study Information System: 202422
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Kraicová, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
11. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Cílem této práce je vyhodnotit schopnost faktorů komerčního osobnostního dotazníku Predictive Index predikovat výkonnost zaměstnanců prodeje. Využili jsme neveřejných dat jedné z před- ních mezinárodních společností poskytujících spotřebitelské financování v Číně. Vzorek dat ob- sahuje přes 31 tisíc pozorování na jednu specifickou pozici prodejce. Výkonnost zaměstnanců byla měřena na základě jejich umístění v nejlepších nebo nejhorších 20%, případně 30% zaměstnanců z pohledu prodaného množství během prvního měsíce samostatné práce. Pomocí vizuální analýzy a logistické regrese jsme identifikovali pozitivní korelaci mezi faktorem extroverze a výkonností prodejců, dále pak negativní korelaci mezi faktorem trpělivosti a výkonností zaměstnanců. Tyto výsledky jsou v souladu s předešlou literaturou. Zajímavým zjištěním je fakt, že pokud je za- městnanec přiřazen na prodejní místo, kde již pracuje jiný zaměstnanec, významně to sníží jeho pravděpodobnost umístění mezi nejhoršími zaměstnanci. Na našem vzorku bylo dále jednodušší predikovat to, že zaměstnanec bude zařazen mezi nejhoršími prodejci než to, že bude mezi ne- jlepšími. I přes identifikované korelace nedosáhl finální model uspokojivého výkonu. Nezávislé proměnné byly schopné vysvětlit pouze 4,7% variace ve výkonnosti zaměstnanců. Přidaná hod- nota...
The purpose of this thesis is to evaluate the predictive power of personality traits, depicted by a commercial assessment Predictive Index, on sales employee performance. We utilize non-publicly available company level data from one of the leading firms operating in the consumer finance industry in China. The data set contains over 31 thousands observations on one particular position. Employee performance is measured by their ranking within the top or bottom 20% or 30% based on the sold volume during first month of employment. Using visual analysis and logistic regression, we were able to identify positive correlation between extraversion and sales performance and negative correlation between patience and employee performance. These findings are in line with previous literature. We have also identified that having a colleague at a given sales location has a positive impact on employee performance. Our findings also suggest that it is easier to predict bottom performers when compared to the top ones. Nevertheless, the explanatory variables are able to explain merely 4.7% of variation in employee performance. The added value of personality traits is thus limited in our setting. Such a low predictive power is likely caused by improper administration of the assessment and the fact that the results are...