Vymezování spádových obvodů základních škol v Česku: případová studie měst Děčín a Teplice
Delimitation of catchment areas for elementary schools in Czechia: case study of cities Děčín and Teplice
bakalářská práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/106875Identifikátory
SIS: 208901
Kolekce
- Kvalifikační práce [20084]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šifta, Miroslav
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Biologie se zaměřením na vzdělávání - Geografie se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a region. rozvoje
Datum obhajoby
7. 6. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
spádový obvod, základní škola, ČeskoKlíčová slova (anglicky)
catchment area, elementary school, CzechiaTato bakalářská práce se zabývá problematikou vymezování školských obvodů v Česku. Cílem je představit a diskutovat tuto problematiku a na konkrétních příkladech prezentovat strategie, které obce pro vymezování používají. Jako případové studie byla zvolena města Děčín a Teplice. Z každého města byly vybrány čtyři školské vyhlášky, které byly zpracovány do map. Z výzkumu vyplývá, že školské obvody jsou v obou městech tvořeny podobným způsobem a hranice obvodů tvoří převážně hranice městských částí, dopravní komunikace či přírodní bariéra. Ve vyhláškách byly nalezeny pravděpodobné chyby způsobené nejspíše špatnou formulací textu nebo nepozorností úředníků. Součástí práce jsou také mapy, které byly vytvořeny pro snadnější odhalení chyb ve vyhláškách měst. V Děčíně i Teplicích byla vybrána jedna škola s rizikem segregace dětí z hlediska národnostních menšin. 23.4 2019 bylo provedeno terénní šetření. Z šetření vyplynulo, že na jedné z vybraných škol se k segregaci schyluje, v současné době je ve vyšších třídách poměr národnostních menšin 30 %, v prvních a druhých třídách je poměr menšin nad 50 %. Výsledky šetření potvrdili i místní pedagogičtí pracovníci. Výsledky práce jsou vhodnou úvodní studií pro navazující diplomovou práci.
This bachelor thesis focuses on the problem of creating school catchment areas in Czechia. The aim is to present and discuss the strategies used by the municipalities for defining the school catchment areas on selected examples. Cities Děčín and Teplice have been chosen as case studies. Four school decrees have been selected from each city and maps have been created based on these. My research shows that school catchment areas are created in a similar ways in both cities, and the boundaries of catchment areas are predominantly the boundaries of urban areas, traffic communications, or natural barriers. In the decrees, possible errors were found likely caused by poor wording or inadvertently introduced by the officials. The work also includes maps that have been created to simplify the detection of errors in city decrees. In both Děčín and Teplice, one school has been selected with respect to the risk of segregation of children from the perspective of national minorities. Field survey has been made on 23.4 2019. The investigation has shown that at one of the selected schools, segregation is starting to happen. Currently, the proportion of national minorities is 30% in the higher classes, with minority ratios above 50% in the first and second classes. The results of the investigation have been also...