Souhra výtvarné a verbální složky v knihách pro děti v posledních sedmdesáti letech
Harmony of the visual and verbal component in childrensʼ books over the last seventy years
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/106418Identifiers
Study Information System: 211808
Collections
- Kvalifikační práce [17866]
Author
Advisor
Referee
Reissner, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
knihy pro děti, výtvarná složka, ilustrace, verbální složka, souhra, vnímáníKeywords (English)
childrensʼ books, visual component, illustration, verbal component, harmony, perceptionDiplomová práce se věnuje souhře ve výtvarné a verbální složce knih pro děti. V teoretické části vymezuji základní pojmy této oblasti (výtvarná složka, ilustrátor, verbální složka ve smyslu tvorby slovesné, spisovatel), které definuji s ohledem na odbornou literaturu, která se k tomuto tématu váže. Dále se snažím prezentovat vybrané názory odborníků na literaturu pro děti a mládež, kteří se zvolenému období také věnovali a doplňuji je o mé komentáře. Za popularizaci dětské knihy vděčím nejen odborníkům, ale i těm, kteří skrze ocenění popularizují literaturu pro širokou veřejnost. Nabízím vybraný přehled autorů dětské literatury, kteří se věnovali knize v posledních zhruba sedmdesáti letech, tzn. ve druhé polovině 20. století až po dnešek. U jednotlivých literárních děl popisuji, kde vnímám souhru obou složek. Třídím vybrané knihy a představuji mé vlastní rozdělení z hlediska vzájemného vztahu textu a výtvarné složky. Praktická část diplomové práce představuje soubor čtyř odučených hodin literární výchovy a jedné hodiny výtvarné výchovy. Pracuji s knihou Františka Skály "Jak Cílek Lídu našel" a nabízím přípravy na vyučovaní, popisy a analýzy po odučení. Na výzkumné části se mnou spolupracovali žáci třetího ročníku na fakultní základní škole v Praze. Jednotlivé hodiny jsou připravené s ohledem na...
The subject of this diploma thesis is the harmony of the visual and verbal component in childrens' books. In the theoretical part, fundamental definitions of the underlying terms (visual component, ilustrator, verbal component in its written context, writer) with respect to scientific literature are given. Further, carefully selected opinions of experts on childrens' literature are delved into and supplmeneted with author's comments. The popularization of books for children is to be credited not only to experts from the specified field, but also to individuals who promote them to the general public by recognition awards. A detailed overview of authors of the past 70 years, i.e. from the turn of the first and second half of the 20th century up until today, is presented. The harmony of both, the visual and verbal component present in their works is further enquired. Selected books are introduced and classified in terms of the connection of their text and artistic components. The practical part of this thesis introduces the aggregate of conclusions drawn from teaching four lessons on the subject of literary education and an additional lesson on art education. The book used in class was Frantisek Skala's "Jak Cilek Lidu nasel". This work presents the preparation materials, descriptions of the lessons...