Show simple item record

Harmony of the visual and verbal component in childrensʼ books over the last seventy years
dc.contributor.advisorHausenblas, Ondřej
dc.creatorDvořáková, Alžběta
dc.date.accessioned2019-06-18T11:46:45Z
dc.date.available2019-06-18T11:46:45Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/106418
dc.description.abstractDiplomová práce se věnuje souhře ve výtvarné a verbální složce knih pro děti. V teoretické části vymezuji základní pojmy této oblasti (výtvarná složka, ilustrátor, verbální složka ve smyslu tvorby slovesné, spisovatel), které definuji s ohledem na odbornou literaturu, která se k tomuto tématu váže. Dále se snažím prezentovat vybrané názory odborníků na literaturu pro děti a mládež, kteří se zvolenému období také věnovali a doplňuji je o mé komentáře. Za popularizaci dětské knihy vděčím nejen odborníkům, ale i těm, kteří skrze ocenění popularizují literaturu pro širokou veřejnost. Nabízím vybraný přehled autorů dětské literatury, kteří se věnovali knize v posledních zhruba sedmdesáti letech, tzn. ve druhé polovině 20. století až po dnešek. U jednotlivých literárních děl popisuji, kde vnímám souhru obou složek. Třídím vybrané knihy a představuji mé vlastní rozdělení z hlediska vzájemného vztahu textu a výtvarné složky. Praktická část diplomové práce představuje soubor čtyř odučených hodin literární výchovy a jedné hodiny výtvarné výchovy. Pracuji s knihou Františka Skály "Jak Cílek Lídu našel" a nabízím přípravy na vyučovaní, popisy a analýzy po odučení. Na výzkumné části se mnou spolupracovali žáci třetího ročníku na fakultní základní škole v Praze. Jednotlivé hodiny jsou připravené s ohledem na...cs_CZ
dc.description.abstractThe subject of this diploma thesis is the harmony of the visual and verbal component in childrens' books. In the theoretical part, fundamental definitions of the underlying terms (visual component, ilustrator, verbal component in its written context, writer) with respect to scientific literature are given. Further, carefully selected opinions of experts on childrens' literature are delved into and supplmeneted with author's comments. The popularization of books for children is to be credited not only to experts from the specified field, but also to individuals who promote them to the general public by recognition awards. A detailed overview of authors of the past 70 years, i.e. from the turn of the first and second half of the 20th century up until today, is presented. The harmony of both, the visual and verbal component present in their works is further enquired. Selected books are introduced and classified in terms of the connection of their text and artistic components. The practical part of this thesis introduces the aggregate of conclusions drawn from teaching four lessons on the subject of literary education and an additional lesson on art education. The book used in class was Frantisek Skala's "Jak Cilek Lidu nasel". This work presents the preparation materials, descriptions of the lessons...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectknihy pro dětics_CZ
dc.subjectvýtvarná složkacs_CZ
dc.subjectilustracecs_CZ
dc.subjectverbální složkacs_CZ
dc.subjectsouhracs_CZ
dc.subjectvnímánícs_CZ
dc.subjectchildrensʼ booksen_US
dc.subjectvisual componenten_US
dc.subjectillustrationen_US
dc.subjectverbal componenten_US
dc.subjectharmonyen_US
dc.subjectperceptionen_US
dc.titleSouhra výtvarné a verbální složky v knihách pro děti v posledních sedmdesáti letechcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-05-21
dc.description.departmentKatedra české literaturycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId211808
dc.title.translatedHarmony of the visual and verbal component in childrensʼ books over the last seventy yearsen_US
dc.contributor.refereeReissner, Martin
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.degree.programTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro základní školycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro základní školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se věnuje souhře ve výtvarné a verbální složce knih pro děti. V teoretické části vymezuji základní pojmy této oblasti (výtvarná složka, ilustrátor, verbální složka ve smyslu tvorby slovesné, spisovatel), které definuji s ohledem na odbornou literaturu, která se k tomuto tématu váže. Dále se snažím prezentovat vybrané názory odborníků na literaturu pro děti a mládež, kteří se zvolenému období také věnovali a doplňuji je o mé komentáře. Za popularizaci dětské knihy vděčím nejen odborníkům, ale i těm, kteří skrze ocenění popularizují literaturu pro širokou veřejnost. Nabízím vybraný přehled autorů dětské literatury, kteří se věnovali knize v posledních zhruba sedmdesáti letech, tzn. ve druhé polovině 20. století až po dnešek. U jednotlivých literárních děl popisuji, kde vnímám souhru obou složek. Třídím vybrané knihy a představuji mé vlastní rozdělení z hlediska vzájemného vztahu textu a výtvarné složky. Praktická část diplomové práce představuje soubor čtyř odučených hodin literární výchovy a jedné hodiny výtvarné výchovy. Pracuji s knihou Františka Skály "Jak Cílek Lídu našel" a nabízím přípravy na vyučovaní, popisy a analýzy po odučení. Na výzkumné části se mnou spolupracovali žáci třetího ročníku na fakultní základní škole v Praze. Jednotlivé hodiny jsou připravené s ohledem na...cs_CZ
uk.abstract.enThe subject of this diploma thesis is the harmony of the visual and verbal component in childrens' books. In the theoretical part, fundamental definitions of the underlying terms (visual component, ilustrator, verbal component in its written context, writer) with respect to scientific literature are given. Further, carefully selected opinions of experts on childrens' literature are delved into and supplmeneted with author's comments. The popularization of books for children is to be credited not only to experts from the specified field, but also to individuals who promote them to the general public by recognition awards. A detailed overview of authors of the past 70 years, i.e. from the turn of the first and second half of the 20th century up until today, is presented. The harmony of both, the visual and verbal component present in their works is further enquired. Selected books are introduced and classified in terms of the connection of their text and artistic components. The practical part of this thesis introduces the aggregate of conclusions drawn from teaching four lessons on the subject of literary education and an additional lesson on art education. The book used in class was Frantisek Skala's "Jak Cilek Lidu nasel". This work presents the preparation materials, descriptions of the lessons...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra české literaturycs_CZ
thesis.grade.code1


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV