Mladí lidé s poruchou autistického spektra na online sociálních sítích
Young people with autistic spectrum disorder on online social networks
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/105328Identifikátory
SIS: 191228
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Malečková, Dita
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Studia nových médií
Katedra / ústav / klinika
Ústav informačních studií - studia nových médií
Datum obhajoby
21. 1. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
poruchy autistického spektra|dospívání|internet|sociální sítě|sociální dovednosti|osamělost|komunikaceKlíčová slova (anglicky)
autism spectrum disorder|social competencies|adolescence|social media|electronic communication|lonelinessNavštěvování internetu a zejména sociálních sítí patří mezi nejoblíbenější volnočasové činnosti dnešních dospívajících. Pro dospívající s poruchou autistického spektra (PAS) mohou sociální sítě představovat jednodušší způsob, jak komunikovat s ostatními a snáze překonávat překážky stavěné diagnózou. Poruchy autistického spektra nejvíce ovlivňují sociální dovednosti, komunikaci a představivost. Diplomová práce se zabývá vztahem dospívajících chlapců s PAS k internetu a sociálním sítím. Cílem práce je popsat zda a jakým způsobem dospívající s PAS komunikují online a jestli si tak mohou zlepšovat své sociální dovednosti v reálných interakcích s vrstevníky. Prostřednictvím kvantitativního zkoumání míry osamělosti a získáváním osobních výpovědí účastníků s PAS a kontrolní skupiny byly zjišťovány souvislosti ovlivňující každodenní sociální interakce v online i offline prostředí. Ze získaných poznatků vyplynulo, že dospívající chlapci s PAS mají zájem o sociální sítě ve chvíli, kdy mají stabilní sociální síť v reálném prostředí. Účastníci se slabšími sociálními dovednostmi s menší sociální sítí, nemají o online sítě velký zájem, a na internetu vyhledávají zábavný obsah (online hry nebo videa). Dospívající s PAS sdílí s kontrolní skupinou preferenci osobního setkávání s vrstevníky před elektronickou...
Online social networking along with computer mediated communication (CMC) has become a crucial part of teenagers' everyday life. Today it is vital to be a member of online peer community in order to stay in touch and maintain friendships. For teenagers with autism spectrum disorder (ASD) social networks are undoubtedly a way to create and maintain friendships without the difficulties that come along with the diagnosis. Autism spectrum disorders affect mainly social competencies, communication skills and imagination. The thesis is focusing on how social networking could help to improve social competencies of teenagers with ASD. In order to examine this topic it is important to focus on the connection between offline and online relationships that teenagers with ASD maintain in their peer group. Therefore a quantitative measurement of loneliness and social dissatisfaction was used in combination with semi-structured interviews covering the topics of relationship with peers, using social networks and internet in general. Results of an ASD group were then compared with a group of a neurotypical control group. The comparison between the groups showed that ASD group does not have a great interest in participating in social networking sites, except for online messengers. That could be due to a smaller...