Zpracování metodiky správného držení těla a její ověření v hodinách dramatické výchovy v rámci ŠVP.
Create the methodic of correct posture and evaluating it during the drama lessons within the school educational plan.
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/104645Identifiers
Study Information System: 187437
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Marušák, Radek
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 1. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Držení těla, dítě, dramatická výchova, náprava chybného držení, sledování, pohádka, divadelní představeníKeywords (English)
Posture, child, Drama in Education, reparation of the wrong posture, fairy tale, theatre performanceDiplomová práce "Zpracování metodiky správného držení těla a její ověření v hodinách dramatické výchovy v rámci školního vzdělávacího programu" propojuje správné držení těla s výukou dramatické výchovy. V oblasti držení těla však nikoliv jako teoretické pojednání o tom, co je známo snad každému učiteli a co dokládá tato citace stará přes čtyři desítky let: "Příznivý vliv správného držení těla na zdravý růst a vývoj všech orgánů a na rozvoj jejich funkcí uvádí lékařská literatura a denně potvrzuje životní zkušenost."1 Práce si klade za cíl zkoumat problematiku skrze praxi a to konkrétně propojením s - dnes již etablovaným předmětem a rovněž způsobem výuky v ostatních předmětech - dramatickou výchovou. Teoretickou část rozděluji na dvě oblasti: správné držení těla a dramatickou výchovu. Obojí nejprve definuji a zasazuji do kontextu, poté se věnuji vybraným aspektům, které jsou pro tuto práci relevantní. V praktické části vymezuji okolnosti a podmínky vytváření a ověřování metodiky správného držení těla ověřované v hodinách dramatické výchovy. Celek pak propojuje ověřování metodiky, nazkoušení pohádky Princezna na hrášku a básní Malá pohádka o řepě a Perníková chaloupka v rámci širšího kontextu. Součástí chronologického postupu ověřovacích hodin a jejich reflexí je i jedenáct cviků cílených na správné...
The diploma thesis "Development of the methodology of correct posture and its verification in drama lessons within the school educational program" connects the correct posture with the teaching of dramatic education. In the area of posture, however, it is not as a theoretical discourse of what is known to every teacher, as is proved by this quote dating back over four decades: "The positive influence of proper body posture on healthy growth and development of all organs and the development of their functions is stated by medical literature and confirmed by everyday experience." The aim of the thesis is to examine the problems through practice, in particular by connecting with the already established subject and also the way of teaching in other subjects - dramatic education. The theoretical part is divided into two areas: correct posture and dramatic education. Both of them are first defined and put into context, then I deal with selected aspects that are relevant to this work. In the practical part I define the circumstances and conditions of creation and verification of the methodology of correct posture verified in drama lessons. The ensemble then combines methodological validation and rehearsing the fairytale The Princess and the Pea and the poems A Short Fairytale on Beet and Gingerbread...