Typologie náhrobní skulptury v 16. století
Typology of tomb sculptures in the 16th century
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103880Identifikátory
SIS: 190710
Kolekce
- Kvalifikační práce [2255]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jarošová, Markéta
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
6. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Sepulkrální skulptura, renesance, Lobkovicové, Pernštejnové, kostel Povýšení sv. Kříže, kostel Čtrnácti sv. Pomocníků, kostel sv. Petra a Pavla, kostel sv. Bartoloměje, katedrála sv. Víta, Václava a VojtěchaKlíčová slova (anglicky)
Tombstone sculpture, Renaissance, the House of Lobkowicz, the House of Pernštejn, Church of the Exaltation of the Holy Cross, Church of Fourteen Holy Helpers, St. Peter and St. Paul Church, St. Bartholomew Church, St. Vitus, St. Wenceslaus and Adalbert CathedralBakalářská práce se zabývá tématikou renesanční sepulkrální skulptury v Českých zemích. V práci jsou nejprve charakterizovány typy renesančních sepulkralií, zmíněny jsou často využívané symboly a motivy v tomto období, též způsoby zobrazení postav na skulptuře. Tyto poznatky jsou shrnuty na konkrétních příkladech šlechtické náhrobní skulptury rodu Lobkoviců a Pernštejnů. Každý vybraný náhrobek a epitaf je popsán a uveden do kontextu, pozornost je věnována i historii kostela uložení skulptury a rodu zde pochovaných. Na závěr jsou sepulkralia jednotlivých rodů komparována a zasazena do vývoje.
This Bachelor thesis deals with Renaissance tomb sculpture in Czech lands. The thesis first describes types of Renaissance tomb sculptures and mentions symbols and motifs frequently used in that period as well as manners of figures depicted. These findings are summed up using particular examples of the aristocratic sculpture of the House of Lobkowicz and Pernštejn. Each selected tombstone and epitaph is described and set in the context, while attention is also paid to the history of the church where the sculpture is situated and the family buried. At the end, tombstones of the two houses are compared and set in their historical context.