Typologie náhrobní skulptury v 16. století
Typology of tomb sculptures in the 16th century
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103880Identifiers
Study Information System: 190710
Collections
- Kvalifikační práce [2232]
Author
Advisor
Referee
Jarošová, Markéta
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
6. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Sepulkrální skulptura, renesance, Lobkovicové, Pernštejnové, kostel Povýšení sv. Kříže, kostel Čtrnácti sv. Pomocníků, kostel sv. Petra a Pavla, kostel sv. Bartoloměje, katedrála sv. Víta, Václava a VojtěchaKeywords (English)
Tombstone sculpture, Renaissance, the House of Lobkowicz, the House of Pernštejn, Church of the Exaltation of the Holy Cross, Church of Fourteen Holy Helpers, St. Peter and St. Paul Church, St. Bartholomew Church, St. Vitus, St. Wenceslaus and Adalbert CathedralBakalářská práce se zabývá tématikou renesanční sepulkrální skulptury v Českých zemích. V práci jsou nejprve charakterizovány typy renesančních sepulkralií, zmíněny jsou často využívané symboly a motivy v tomto období, též způsoby zobrazení postav na skulptuře. Tyto poznatky jsou shrnuty na konkrétních příkladech šlechtické náhrobní skulptury rodu Lobkoviců a Pernštejnů. Každý vybraný náhrobek a epitaf je popsán a uveden do kontextu, pozornost je věnována i historii kostela uložení skulptury a rodu zde pochovaných. Na závěr jsou sepulkralia jednotlivých rodů komparována a zasazena do vývoje.
This Bachelor thesis deals with Renaissance tomb sculpture in Czech lands. The thesis first describes types of Renaissance tomb sculptures and mentions symbols and motifs frequently used in that period as well as manners of figures depicted. These findings are summed up using particular examples of the aristocratic sculpture of the House of Lobkowicz and Pernštejn. Each selected tombstone and epitaph is described and set in the context, while attention is also paid to the history of the church where the sculpture is situated and the family buried. At the end, tombstones of the two houses are compared and set in their historical context.