Žlutý zvuk Vasilije Kandinského: teoretická východiska a inscenační historie
Vassily Kandinsky's The Yellow Sound: Theoretical Basis and History of Staging
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103401Identifiers
Study Information System: 188138
Collections
- Kvalifikační práce [23978]
Author
Advisor
Referee
Topolová, Barbara
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Theatre Studies
Department
Departement of Theatre Studies
Date of defense
5. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Vasilij Kandinskij|Žlutý zvuk|Gesamtkunstwerk|synestezie|syntéza|abstrakce|jevištní kompoziceKeywords (English)
Wassily Kandinsky|The Yellow Sound|Gesamtkunstwerk|synesthesia|synthesis|abstraction|stage compositionTato bakalářská práce se zabývá scénickou kompozicí Žlutý zvuk Vasilije Kandinského. Vychází z historického rámce almanachu Modrý jezdec stejnojmenné výtvarné skupiny, v němž kompozice vyšla a věnuje se analýze uměleckého tvaru, který v ní Kandinskij navrhnul. Následně se pokouším ukotvit Žlutý zvuk v teoretickém a historickém divadelním kontextu s přihlédnutím k jeho pověstné neinscenovatelnosti a problematice souborného uměleckého díla navazující na Gesamtkunstwerk Richarda Wagnera. Práce je příspěvkem k oživení tématu Kandinského divadelní tvorby v českém kontextu, v němž se o ní dosud psalo pouze sporadicky. Na základě vybraných dat z inscenační historie se dále pokouším ukázat, že Žlutý zvuk je text jak z teoretického, tak historického hlediska paradoxní, a tím příznačný pro celé 20. století. Klíčová slova Vasilij Kandinskij, Žlutý zvuk, Gesamtkunstwerk, synestezie, syntéza, abstrakce, jevištní kompozice
This thesis examines The Yellow Sound, an experimental theater piece originated by the Russian artist Wassily Kandinsky. Its historical context refers to The Blue Rider, a group of artists, and The Blue Rider Almanac, where The Yellow Sound was published for the first time. The aim of this thesis is to analyse the artistic form of this theater piece and contextualize it within the theoretical and historical theatrical context. While thinking about its reputation of an "unstageable" piece and synthetic work of art following Richard Wagner's conception of Gesamtkunstwerk, this thesis is also a contribution to discussions about Kandinsky's stage compositions in Czech environment, which have been quite rare. Based on representative facts from the staging history, it aims to prove that The Yellow Sound is a paradoxical text, both theoretically and historically, and thus symptomatic for the thinking about the whole 20th century. Keywords Wassily Kandinsky, The Yellow Sound, Gesamtkunstwerk, synesthesia, synthesis, abstraction, stage composition