Příčiny a prevence záškoláctví u žáků druhého stupně základní školy
Causes and prevention of the truancy at the second level of the elementary school
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103364Identifiers
Study Information System: 192041
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Tvrzová, Ivana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
6. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Záškoláctví|Povinná školní docházka|Legislativa|Příčiny záškoláctví|Rodina|Školní prostředí|PrevenceKeywords (English)
Truancy|Compulsory school attendance|Legislation|Causes of truancy|Family|School environment|PreventionCílem této bakalářské práce je analyzovat problematiku patologického jevu záškoláctví a pokusit se zjistit hlavní příčiny záškoláctví u žáků na druhém stupni sídlištní základní školy na předměstí Prahy. V práci jsou uvedeny definice a klasifikace záškoláctví definované různými autory a dále také legislativa ČR upravující povinnou školní docházku. Podrobně jsou zde popsány hlavní příčiny, které k záškoláctví vedou, a to jak v rodinném, tak školním prostředí. Zásadním činitelem v otázce sociálně-patologických jevů je prevence, které se část práce také věnuje. V poslední části práce jsou uvedeny dvě případové studie žákyň druhého stupně základní školy, které se potýkají s řádnou docházkou do školy.
The aim of the bachelor thesis is to analyse the problem of the pathological phenomenon of truancy and to ascertain the main causes of truanting at the second level of an elementary school located in a Prague suburb. The thesis describes the definitions and classification of truancy as presented by various authors, as well as the Czech legislation on compulsory school attendance. The causes of truancy are described in detail, both in the family and the school environment. The key issue of socio-pathological phenomena is prevention and the thesis describes various approaches to prevention of truancy. The last part of the thesis consists of two case reports of truants at the second level of the elementary school.