Achnatonova náboženská reforma jako pozadí mojžíšovských protináboženských důrazů v Tóře
Akhenaten's religious reform as a background of Moses's antireligious emphases in Torah
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/102908Identifikátory
SIS: 177301
Kolekce
- Kvalifikační práce [2754]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Janák, Jiří
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Judaistika - Filozofie
Katedra / ústav / klinika
HTF - Katedra biblistiky a judaistiky
Datum obhajoby
26. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Cílem této práce je pátrání po možných vlivech Achnatonovy náboženské reformy na osobu raného Mojžíše. První část je věnována analýze Achnatovy reformy a událostem a náboženským proudům, které mohly zanechat stopy na jejím charakteru. Domnívám se, že pro pochopení povahy této reformy, jež je z pohledu egyptské historie atypická, je důležité stručně zmínit předchozí tradice a historické události, které mohly Achnatona inspirovat. Druhá část se zabývá analýzou Mojžíšova příběhu a to zejména té části, kde se Mojžíš nejvíce dostává do střetu s egyptskou civilizací. Objevuje se zde také otázka historicity exodu. Třetí část práce na základě získaných poznatků shrnuje jednotlivé podobnosti a rozdíly v odkazech obou mužů. Vzhledem k povaze dostupných zdrojů nemohly být poskytnuty jednoznačné závěry. Domnívám se však, že další a podrobnější výzkum této oblasti a bližší zkoumání jednotlivých zdrojů, by mohly vést k dalším zajímavým zjištěním.
The aim of this thesis is searching for possible influences of Akhenaten's religious reform on the person of early Moses. The first part is devoted to the analysis of Akhenaten's reform and events and religious currents that may have left marks on its character. I believe that for understanding of this reform, which is atypical from the perspective of Egyptian history, it is important to briefly mention preceding traditions and historical events that may have inspired Akhenaten. The second part deals with the analysis of Moses's story, especially where Moses is most confronted with Egyptian civilisation. The question of historicity of exodus is also discussed. On the basis of acquired findings, the third part summarises individual similarities and differences in the legacies of both men. Unequivocal conclusions could not be arrived at due to the nature of available resources. However, I believe that further and more detailed research in this area and closer examination of individual resources which were beyond the scope of this work could lead to other interesting findings.