Využití židovské hudby v hodinách hudební výchovy
The Use of Jewish Songs in Music Classes
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101986Identifikátory
SIS: 189218
Kolekce
- Kvalifikační práce [19116]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bělohlávková, Petra
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - hudební výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
14. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
židovská kultura, židovská hudba, hudební výchova, třífázový model, multikulturní výchovaKlíčová slova (anglicky)
Jewish culture, Jewish music, music education, three-phase model, multicultural educationVýuka židovské hudby bývá na českých školách často opomíjena. Cílem diplomové práce je prostřednictvím konkrétních návrhů výukových lekcí tuto oblast hodin hudební výchovy obohatit a rozvinout. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část (první a druhá kapitola) pojednává nejprve obecně o židovské kultuře, dějinách, náboženství, zvycích a svátcích, představeny jsou židovské jazyky a specifika Židů Aškenázských a Sefardských. Konkrétněji se následně věnuje židovské hudbě, a to popisem jednotlivých modů a hudby duchovní a světské. Účelem této části je poskytnout nezbytné širší povědomí pro výuku konkrétních lekcí. V navazující praktické části (třetí kapitola) je detailně rozpracováno pět tematických výukových bloků, které jsou sestavovány podle třífázového modelu. Jejich součástí jsou notové ukázky a použité texty; rozsáhlejší notové materiály jsou uvedeny samostatně v příloze. Kromě hudebních činností je využíváno i metod kritického myšlení, důraz je kladen na kreativitu a spolupráci studentů. Lekce slouží rozvoji klíčových kompetencí a multikulturní výchově. Nejedná se však o dogmatický návrh výukového plánu hodin hudební výchovy, nýbrž o základní inspirační zdroj pro využití jednotlivých aktivit a jejich další tvorbu. KLÍČOVÁ SLOVA židovská kultura, židovská hudba, hudební výchova, třífázový...
Czech school's curriculum often omits Jewish music. Based on the proposal of concrete music classes, this thesis aims at evolving and enriching this topic. The thesis is divided into two parts. Theoretical part (chapters one and two) begins with description of Jewish culture, history, religion, habits and holidays, including Jewish languages and specifics between Ashkenazi and Sephardic Jews, and follows with description of Jewish music, comprising particular modes and religious and secular music. The objective of this part is to present necessary broader information about Jewish culture for proposed concrete classes. Practical part (third chapter) proposes five thematically divided music classes based on three-phase model. Each music class includes staves extracts and texts; sheet music is annexed. The objective of music classes, which are based on music activities and methods of critical thinking and emphasise creativity of students and cooperation among them, is to build key competences and evolve multicultural behaviour. Nonetheless, this thesis is not a dogmatic proposal of plan of music classes, but primary serves as a source of inspiration for use and further development of concrete musical activities at school. KEY WORDS Jewish culture, Jewish music, music education, three-phase model,...