Prostor města ve švédské literatuře počátku 20. století se zaměřením na romány Hjalmara Söderberga
Urban space in Swedish literature of the early 20th century with focus on novels by Hjalmar Söderberg
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/10176Identifiers
Study Information System: 27829
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Hartlová, Dagmar
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature - Swedish Studies
Department
Institute of Germanic Studies
Date of defense
24. 5. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Cílem této práce je zmapovat situaci ve švédské a české literatuře na přelomu 19. a 20. století s důrazem na obraz velkoměsta, a s pomocí interpretace konkrétních děl poukázat na rozdíl, který mezi těmito literaturami vzniká a který dohromady dává o to zajímavější a širší pohled na možnosti velkoměsta v literárním prostoru obecně. Reálná situace na přelomu století byla dílem optimistická s ohledem na rozmach civilizace, dílem byla pesimistická, jak tomu bývá v obdobích přechodu. Prostor velkoměsta byl jedním z nových fenoménů, a jeho vliv na člověka byl tak zásadní, že se vztah těchto dvou jednotek stal důležitou součástí fikčních světů. Jedním z těch, kdo městu rozuměli a chápali jeho ulice, náměstí a pohostinství jako domov, byl finančně vetšinou zabezpečený mladý muž s pasivním postojem k životu, který bez cíle a městem prochází se zájmem o pozorování okolí. Flanér, aniž by se aktivně angažoval v tom, co vidí, je součástí městského prostoru, je jím utvářen a s městem duševně souzní. Spisovatelem, v jehož díle hrají švédská metropole Stockholm ajejí flanér hlavní roli, je Hjalmar Soderberg (1869 - 1941). Soderbergovy postavy formované městským prostorem procházejí určitými změnami, od dětsky bezstarostného Tomase Webera z románu Forvillelser (1893) k pasivnímu a nešťastnému Martinu Birckovi (Martin Bircks...
The aim of this work is to chart the situation in the Swedish and the Czech literature at the turu of the twentieth century, with focus on the urban space, and to point out the differences that exist between the Swedish and the Czech literature with the help of concrete novels, which gives even more interesting and wider look at the possibilities of a literary city in general. The real situation at the end of the 19th century was both optimistic and pessimistic, with the blossom of civilization on one side and the uncertainty of changing times on the other side. The urban space was one the new phenomena and its inf1uence on the man was so fundamental that these subject relations became an important part of the fictious worlds. One of those who understood the city and took its gates, squares and pubs as a home was a young and mostly financially secure man with a passive attitude towards life, who walked aimlessly through the city, only interested in what he would see. The f1aneur, without participating in what he sees, is a part of the urban space - he is formed by it and he harmonizes spiritually with it. One important writer whose work accents the Swedish metropoli s Stockholm is Hjalmar Soderberg (1869 - 1941). Soderberg's figures formed by the city space go through certain changes, from the childishly...