Pohled žáků prvních ročníků základních škol na školu
First class primary school children's perspective of school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101677Identifiers
Study Information System: 178698
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Šírová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
4. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
adaptace|předškolní věk|mladší školní věk|škola|zátěž|podporaKeywords (English)
Adaptation|pre-school age|early years education|school|challenge|supportMezi významné mezníky ve vývoji dítěte patří nástup do základní školy. Nevyřešené problémy v počátcích docházky mohou být v životě jedince následovány řadou obtíží. Při procesu adaptace se potkávají předpoklady na straně dítěte s vnějšími faktory. Výzkumů, zabývajících se tímto obdobím, byla provedena řada, avšak jen malá část z nich vycházela z výpovědí dětí samotných. Cílem předkládané práce je proto zmapovat, které oblasti procesu adaptace na školu jsou schopny uchopit a popsat děti samotné. Jsou shrnuty poznatky o vývojové úrovni prvňáka. Znalost předpokladů k reflexi vlastní zkušenosti a možných omezení je klíčová. Další kapitoly se zabývají vnějšími podmínkami, které dítě v době nástupu do školy ovlivňují. Výzkumná část se zaměřuje na to, jak vnímají prvňáci školu a vše s ní spojené, její podpůrné a zátěžové aspekty. Použitou metodou sběru dat bylo skupinové verbální a kreslené asociování k položeným otázkám. Za podpůrné byly dětmi označeny především aktivity, spojené s pohybem a hrou. Naopak zátěž představují interakce s vrstevníky, požadavky na kázeň a tlak na seberegulaci. Nejčastěji zmíněné předměty byly český jazyk, matematika, tělesná a výtvarná výchova a prvouka. Matematika a čeština jsou zastoupeny na obou, avšak v součtu jsou více zátěží, prvouka též. Tělocvik a výtvarná výchova...
One of the important milestones in the development of a child is the transition into primary school. Unaddressed issues at the beginning of attendance can have negative impact on the later life of the individual. In the process of adaptation the child's preconditions are met with the external factors. There exists a body of research in this area, however only a fraction was based on the testimony of children themselves. The aim of this thesis is thus to map which aspects of the adaptation to school education can be grasped and described by children themselves. This thesis sums up what we know about the developmental stage of a first grader. The knowledge of prerequisites for reflecting one's own experience and its hindrances is essential. The following chapters focus on the external factors that influence the child during his or her transition into primary school. The research part focuses on how first graders perceive school and everything connected with it; its supportive and challenging aspects. The method used to collect data is a group associative verbal expression and drawing based on given questions. The children perceived as supportive mainly activities connected with play and movement. As challenging they perceived interactions with their peers, demands on discipline and pressure towards...