Show simple item record

First class primary school children's perspective of school
dc.contributor.advisorHoráková Hoskovcová, Simona
dc.creatorFreimannová, Sára
dc.date.accessioned2018-10-03T09:43:24Z
dc.date.available2018-10-03T09:43:24Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/101677
dc.description.abstractOne of the important milestones in the development of a child is the transition into primary school. Unaddressed issues at the beginning of attendance can have negative impact on the later life of the individual. In the process of adaptation the child's preconditions are met with the external factors. There exists a body of research in this area, however only a fraction was based on the testimony of children themselves. The aim of this thesis is thus to map which aspects of the adaptation to school education can be grasped and described by children themselves. This thesis sums up what we know about the developmental stage of a first grader. The knowledge of prerequisites for reflecting one's own experience and its hindrances is essential. The following chapters focus on the external factors that influence the child during his or her transition into primary school. The research part focuses on how first graders perceive school and everything connected with it; its supportive and challenging aspects. The method used to collect data is a group associative verbal expression and drawing based on given questions. The children perceived as supportive mainly activities connected with play and movement. As challenging they perceived interactions with their peers, demands on discipline and pressure towards...en_US
dc.description.abstractMezi významné mezníky ve vývoji dítěte patří nástup do základní školy. Nevyřešené problémy v počátcích docházky mohou být v životě jedince následovány řadou obtíží. Při procesu adaptace se potkávají předpoklady na straně dítěte s vnějšími faktory. Výzkumů, zabývajících se tímto obdobím, byla provedena řada, avšak jen malá část z nich vycházela z výpovědí dětí samotných. Cílem předkládané práce je proto zmapovat, které oblasti procesu adaptace na školu jsou schopny uchopit a popsat děti samotné. Jsou shrnuty poznatky o vývojové úrovni prvňáka. Znalost předpokladů k reflexi vlastní zkušenosti a možných omezení je klíčová. Další kapitoly se zabývají vnějšími podmínkami, které dítě v době nástupu do školy ovlivňují. Výzkumná část se zaměřuje na to, jak vnímají prvňáci školu a vše s ní spojené, její podpůrné a zátěžové aspekty. Použitou metodou sběru dat bylo skupinové verbální a kreslené asociování k položeným otázkám. Za podpůrné byly dětmi označeny především aktivity, spojené s pohybem a hrou. Naopak zátěž představují interakce s vrstevníky, požadavky na kázeň a tlak na seberegulaci. Nejčastěji zmíněné předměty byly český jazyk, matematika, tělesná a výtvarná výchova a prvouka. Matematika a čeština jsou zastoupeny na obou, avšak v součtu jsou více zátěží, prvouka též. Tělocvik a výtvarná výchova...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectadaptace|předškolní věk|mladší školní věk|škola|zátěž|podporacs_CZ
dc.subjectAdaptation|pre-school age|early years education|school|challenge|supporten_US
dc.titlePohled žáků prvních ročníků základních škol na školucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-09-04
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId178698
dc.title.translatedFirst class primary school children's perspective of schoolen_US
dc.contributor.refereeŠírová, Eva
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csMezi významné mezníky ve vývoji dítěte patří nástup do základní školy. Nevyřešené problémy v počátcích docházky mohou být v životě jedince následovány řadou obtíží. Při procesu adaptace se potkávají předpoklady na straně dítěte s vnějšími faktory. Výzkumů, zabývajících se tímto obdobím, byla provedena řada, avšak jen malá část z nich vycházela z výpovědí dětí samotných. Cílem předkládané práce je proto zmapovat, které oblasti procesu adaptace na školu jsou schopny uchopit a popsat děti samotné. Jsou shrnuty poznatky o vývojové úrovni prvňáka. Znalost předpokladů k reflexi vlastní zkušenosti a možných omezení je klíčová. Další kapitoly se zabývají vnějšími podmínkami, které dítě v době nástupu do školy ovlivňují. Výzkumná část se zaměřuje na to, jak vnímají prvňáci školu a vše s ní spojené, její podpůrné a zátěžové aspekty. Použitou metodou sběru dat bylo skupinové verbální a kreslené asociování k položeným otázkám. Za podpůrné byly dětmi označeny především aktivity, spojené s pohybem a hrou. Naopak zátěž představují interakce s vrstevníky, požadavky na kázeň a tlak na seberegulaci. Nejčastěji zmíněné předměty byly český jazyk, matematika, tělesná a výtvarná výchova a prvouka. Matematika a čeština jsou zastoupeny na obou, avšak v součtu jsou více zátěží, prvouka též. Tělocvik a výtvarná výchova...cs_CZ
uk.abstract.enOne of the important milestones in the development of a child is the transition into primary school. Unaddressed issues at the beginning of attendance can have negative impact on the later life of the individual. In the process of adaptation the child's preconditions are met with the external factors. There exists a body of research in this area, however only a fraction was based on the testimony of children themselves. The aim of this thesis is thus to map which aspects of the adaptation to school education can be grasped and described by children themselves. This thesis sums up what we know about the developmental stage of a first grader. The knowledge of prerequisites for reflecting one's own experience and its hindrances is essential. The following chapters focus on the external factors that influence the child during his or her transition into primary school. The research part focuses on how first graders perceive school and everything connected with it; its supportive and challenging aspects. The method used to collect data is a group associative verbal expression and drawing based on given questions. The children perceived as supportive mainly activities connected with play and movement. As challenging they perceived interactions with their peers, demands on discipline and pressure towards...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code3


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV