Faktory ovlivňující výběr geografie jako studijního oboru
Factors influencing the selection of geography as a field of study
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101626Identifiers
Study Information System: 195421
Collections
- Kvalifikační práce [20134]
Author
Advisor
Referee
Jelen, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Geography Oriented at Education - Mathematics Oriented at Education
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
11. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
volba studijního oboru, geografie, focus group, dotazníkové šetření, motivace ke studiuKeywords (English)
choice of study field, Geography, focus group, questionnaire survey, study motivationBakalářská práce se zaměřuje na zkoumání faktorů, které mají vliv na to, že si studenti volí pro své další studium geografické obory. Faktory byly zkoumány z hlediska vztahu ke geografii z rodinného či školského prostředí. Šetření bylo prováděno kombinací kvalitativního a kvantitativního výzkumu, kde odpovědi byly získávány jednak řízenými rozhovory formou focus group, jednak prostřednictvím dotazníků. Dotazník vyplnilo 105 studentů Geografie, zatímco rozhovorů se zúčastnilo 13 současných i bývalých studentů. Klíčová slova: volba studijního oboru, geografie, focus group, dotazníkové šetření, motivace ke studiu
This bachelor thesis focuses on investigating factors, which impact students' decision to choose Geography as their field of further study. These factors are researched from the point of view of the relationship to Geography in their family or school environment. The research was conducted through a combination of quantitative and qualitative methods, answers were acquired through controlled dialogue in focus groups as well as through questionnaire surveys. The surveys were filled out by 105 students of Geography while 13 current and former students of the field participated in the focus groups. Keywords: choice of study field, Geography, focus group, questionnaire survey, study motivation