Hedonistické motivace k nakupování - lokalizace škály do českého prostředí
Hedonistic motivations for shopping - scale localization
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101617Identifiers
Study Information System: 168114
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Hendl, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
11. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
hedonismus, utilitarismus, škála, faktorová analýza, položková analýza, motivace k nakupování, spotřebitelský výzkumKeywords (English)
Hedonism, shopping, motivation, utilitarianism, scale, cognitive interview, factor analysis(abstrakt) Práce se zabývá motivacemi k hédonistickému typu nakupování se zaměřením na jejich měření pomocí multidimenzionální škály navržené a validované Markem J. Arnoldem a Kristy E. Reynoldsovou v roce 2003. Tento nástroj obsahuje šest konstruktů, u nichž autor textu zkoumal jejich převoditelnost do lokálního prostředí českých nakupujících. Cílem práce bylo převést tuto škálu jak do českého jazyka, tak také do kontextu českého spotřebitele a jeho nákupního chování. V rámci práce je provedena analýza kognitivních interview, které byly zaměřeny na porozumění výrokům na škále a jejich úpravu pro následující dotazníkové šetření. To bylo uskutečněno na reprezentativním výběru české internetové populace. Dále byla provedena statistická analýza se zaměřením a reliabilitu a validitu škály. Přestože si výzkum neklade primárně za cíl vytvářet typologii nakupujících nebo detailně popisovat charakteristiky českých spotřebitelů, jsou v rámci analýzy uvedeny výsledky, které indikují uvažování české populace, jež je typické pro kolektivistické společnosti. V závěru práce je představena finální upravená škála Arnolda a Reynoldsové zredukovaná na pět konstruktů namísto původních šesti. Je zde prokázáno, že je tento nástroj přenositelný do českého prostředí s tím, že některé jeho položky nejsou pro českého...
(abstract) The thesis deals with motivations for hedonistic type of shopping with a focus on their measurement by using a multidimensional scale designed and validated by Mark J. Arnold and Kristy E. Reynolds in 2003. This tool contains six constructs for which the author examined their transferability to the local environment of Czech consumers. The aim of the thesis was to convert the scale into the Czech language and into the context of the Czech consumers and their shopping behavior. There were analyzed cognitive interviews, which were focused on the understanding of the statements on the scale and their adjustment for the following questionnaire survey. This was conducted on a representative sample of the Czech internet population. Furthermore, statistical analysis was carried out with the focus on reliability and validity of the translated scale. Although the research does not primarily aim at creating a typology of shoppers or describing in detail the characteristics of Czech consumers, the results of the analysis indicate that Czech population's thinking about shopping is quite like of consumers in collectivist societies. At the end of the thesis, the final and modified scale is introduced containing five constructs instead of the original six. This instrument has been shown to be...