Analýza vysokoškolského vzdělávání v Česku se zaměřením na absolventy 2001-2017
Higher education analysis in the Czech Republic with a focus on graduates 2001-2017
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101350Identifiers
Study Information System: 174543
Collections
- Kvalifikační práce [19611]
Author
Advisor
Referee
Kučera, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Demography
Department
Department of Demography and Geodemography
Date of defense
10. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vysokoškolské vzdělávání, matriky studentů, absolventi, logistická regrese, obecný lineární model, Trowova koncepceKeywords (English)
higher education, register of students, graduates, logistic regresion, general linear model, Trow's ConceptionAnalýza vysokoškolského vzdělávání v Česku se zaměřením na absolventy 2001-2017 Abstrakt Tato práce se zaměřuje na analýzu absolventů vysokých škol v Česku mezi roky 2001-2017, z hlediska typu studijního programu, skupin studijních programů, čisté doby studia, věku při absolvování, státního občanství a zastoupení mužů a žen. Hlavním zdrojem dat byla data z matrik studentů. Změny v čisté době studia v závislosti na výše zmíněných faktorech byly shrnuty za pomoci obecného lineární modelu. Závislost pohlaví na skupině programů a čisté době studia byla modelována pomocí logistické regrese. Dále byly použity demografické metody čistá míra vstupu a čistá míra prvního absolvování. Součástí práce je také teoretické uvedení do tématu - Trowova koncepce, Boloňský proces a strategické materiály MŠMT. Pro ucelený pohled je zahrnutý rovněž historický vývoj vysokoškolského systému v Československu, informace o vzdělanostní struktuře podle SLDB 2011 a mezinárodní srovnání v rámci zemí OECD. Hlavním zjištěním této práce je skutečnost, že počty a struktura absolventů odráží zavádění principů Boloňského procesu. Od roku 2012 počet absolventů vzhledem k nástupu slabších populačních ročníků narozených v 90. letech 20. století klesá a lze očekávat, že jejich počet se nebude do budoucna výrazně zvyšovat. Klíčová slova:...
Higher education analysis in the Czech Republic with a focus on graduates 2001-2017 Abstract The aim of this thesis is the analysis of higher education graduates in the Czech Republic between 2001 and 2017, focussing on the type of study program, the field of study, the net duration of the study, the graduation age, the citizenship and the gender. As main data source served the register. Changes in the net duration of the study, depending on the above-mentioned factors, were summarized using a general linear model. The gender dependence on the field and the net duration of the study was modeled using logistic regression. In addition, demographic methods were used for net entry rates and net graduation rates. Theoretical introduction to the topic - Trow's Concept, Bologna Process and Strategic Materials of the Ministry of Education, Youth and Sports - is also included. The overview of higher education is complemented by the historical development of the higher education system in Czechoslovakia, information on the educational structure according to the SLDB 2011 and international comparisons within the OECD countries complements the overall view of higehr education. The main finding of this work is the fact that the amount and the structure of graduates reflect the implementation of the principles of the...