Vývoj vztahů mezi Svazem československých spisovatelů a Komunistickou stranou Československa v 60. letech 20. století
Development of relations between the Union of Czechoslovak writers and the Communist Party of Czechoslovakia in the 1960s
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100717Identifikátory
SIS: 191163
Kolekce
- Kvalifikační práce [23420]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Doubek, Vratislav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Francouzská filologie - Politologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav politologie
Datum obhajoby
14. 6. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Svaz československých spisovatelů|cenzura|Pražské jaroKlíčová slova (anglicky)
Union of Czechoslovak writers|Censorship|Prague SpringCílem bakalářské práce je reflektovat klíčové momenty ve vývoji vztahů mezi Komunistickou stranou Československa a Svazem československých spisovatelů v průběhu 60. let, kdy kulturní sféra nepředstavovala autonomní oblast, ale měla sloužit jako ideologická nadstavba režimu. Práce se pokusí zachytit, jakým způsobem se tento nerovný vztah vyvíjel s ohledem na fakt, že stranické vedení ještě v roce 1962 počítalo s tímto tvůrčím svazem a jeho periodiky jako s jednou z "převodových pák" režimu. V období následujících několika let však spory mezi reprezentantem mocenského monopolu a tvůrčím svazem postupně gradovaly, a nakonec vedly roku 1970, po invazi vojsk Varšavské smlouvy v roce 1968, k zániku SČSS. Bakalářská práce se tak bude snažit zodpovědět otázky, zda a kdy přestal SČSS v očích KSČ plnit onu roli "převodové páky" a k jakým metodám se v takovém momentě stranický aparát uchýlil.
The objective of this bachelor thesis is to reflect key moments of the development of relations between the Communist Party of Czechoslovakia and the Union of Czechoslovak Writers in the 1960s when the cultural sphere was no more understood as autonomous but should represent ideological superstructure of the regime. The following work tends to describe the development of this uneven relation in view of the fact that yet in 1962 the party leadership considered this creative union along with its magazines to be the "gear-lever" of the regime. However, in the course of next few years the conflicts between the monopole incumbent and the creative union were escalating and eventually in 1970, after the invasion by the armies of the Warsaw Pact in 1968, led to the demise of UCW. Thus, following bachelor thesis raises questions such as; if and when, from the perspective of CPC, the Union of Czechoslovak Writers terminated to play the role of the "gear-lever" and which methods were consequently introduced by the party apparatus.