Karel Hynek: "Společně se naplníme, společně se vyprázdníme"
Karel Hynek: "We fill together, we empty together"
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100265Identifiers
Study Information System: 193623
Collections
- Kvalifikační práce [22606]
Author
Advisor
Referee
Typlt, Jaromír
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Comparative Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
18. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
poezie|drama|surrealismus|postsurrealismus|výtvarné umění|individualita|spolupráce|erotismus|travestie|smíchKeywords (English)
Poetry|Drama|Surrealism|Postsurrealism|Visual Art|Individuality|Collaboration|Eroticism|Travesty|LaughterPráce se zabývá tvorbou Karla Hynka. Důraz kladu na analýzu básnického díla od raných básní po básnické útvary z počátku 50. let; sleduji vývoj poetiky autora po formální i obsahové stránce. Přestože stěžejní zůstává interpretace básnických textů, neopomíjím i další literární útvary, kterým se autor věnoval - zejména dramatické tvorbě. Dále mapuji Hynkovo setkávání a spolupráci s dalšími umělci, básníky a výtvarníky. Část práce se též věnuje zasazení jeho díla do tradice surrealismu (a postsurrealismu) a jeho posunu k "realističtějšímu" básnickému vyjádření.
This diploma thesis focuses on the oeuvre of Karel Hynek. In the text, the emphasis is placed on an analysis of his poetry from his early poems to works that he created at the beginning of the 1950s; I focus on the development of the author's poetics in terms of both the formal and content aspects. Although it is an intepretation of Hynek's poems that is a pivotal part of this thesis, the text also does not forget to mention other literary genres the author centred upon - especially drama. The thesis also surveys Hynek's relationships and collaborations with other writers, poets and artists. A part of the text also deals with Hynek's work in the context of surrealism (and post-surrealism) and with his shift to a "more realistic" form of poetic expression.