Konstrukce národní identity na příkladu Eurovision Song Contest : případová studie
Construction of national identity in Eurovision Song Contest: case study
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100008Collections
- Kvalifikační práce [12467]
Author
Advisor
Referee
Vlasák, Zbyněk
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
27. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
národní identita, kulturní identita, populární hudba, Eurovision Song Contest, Velká cena Eurovize, Česká republika, případová studie, obsahová analýza, sekundární analýza dat, polostrukturovaný rozhovor
Keywords (English)
national identity, cultural identity, popular music, Eurovision Song contest, Czech Republic, case study, content analysis, secondary data analysis, semi-structured interview
(abstrakt) Diplomová práce "Konstrukce národní identity na příkladu Eurovision Song Contest: případová studie" analyzuje formou případové studie způsoby a podoby formování české národní identity v největším a nejsledovanějším mezinárodním festivalu populární hudby Eurovision Song Contest. Zejména se snaží identifikovat projevy sebeprezentace České republiky z pohledu mediální instituce, ve výběru soutěžní skladby, v soutěžním vystoupení, propagačním medailonku a videoklipu a prostřednictvím hlasování a sledovanosti. Těchto zjištění je v práci dosaženo tří výzkumných metod, a to polostrukturovanými rozhovory s mediálními odborníky, kvalitativní obsahovou analýzou audiovizuálních materiálů a sekundární analýzy dat. V rámci představených teoretických poznatků je čtenář seznámen se základními koncepty formování identity a nacionalismu a především s Eurovision Song Contest jako geopolitickým a sociokulturním fenoménem. V práci je nastíněn historický vývoj soutěže s ohledem na politické a kulturní ideály, které si klade za cíl prezentovat, a blíže je rozveden vývoj účasti v průběhu let s ohledem rozšiřování hranic směrem na východ. Zároveň jsou představeny některé formy sebeprezentace a konstrukce identity ostatních zemí v soutěži se zvláštním důrazem na země bývalého Východního bloku.
The diploma thesis Construction of National Identity in Eurovision Song Contest: Case Study analyses the ways and forms of shaping the Czech national identity in the Eurovision Song Contest, the largest and most watched international festival of popular music in the world. In particular, the thesis aims to identify the manifestation of identity and self-presentation of the Czech Republic from the point of view of a media institution, in the national selection, in the form of the entry itself, in postcards and video clips as well as through voting and viewer ratings. These findings were attained by the combination of three research methods, namely semi-structured interviews with media professionals, qualitative content analyses of audio- visual materials and secondary data analysis. The theoretical framework presents basic concepts of identity formation and nationalism, and provides an in-depth presentation of the Eurovision Song Contest from geopolitical and sociocultural perspectives. The thesis outlines the historical development of the competition with regard to the political and cultural ideas it aims to endorse, and explains the development of participation with special focus on eastward expansion. Several examples of self- presentation and identity construction of other countries within the...