Zobrazit minimální záznam

Construction of national identity in Eurovision Song Contest: case study
dc.contributor.advisorReifová, Irena
dc.creatorBičíková, Zuzana
dc.date.accessioned2018-07-27T12:58:54Z
dc.date.available2018-07-27T12:58:54Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/100008
dc.description.abstractThe diploma thesis Construction of National Identity in Eurovision Song Contest: Case Study analyses the ways and forms of shaping the Czech national identity in the Eurovision Song Contest, the largest and most watched international festival of popular music in the world. In particular, the thesis aims to identify the manifestation of identity and self-presentation of the Czech Republic from the point of view of a media institution, in the national selection, in the form of the entry itself, in postcards and video clips as well as through voting and viewer ratings. These findings were attained by the combination of three research methods, namely semi-structured interviews with media professionals, qualitative content analyses of audio- visual materials and secondary data analysis. The theoretical framework presents basic concepts of identity formation and nationalism, and provides an in-depth presentation of the Eurovision Song Contest from geopolitical and sociocultural perspectives. The thesis outlines the historical development of the competition with regard to the political and cultural ideas it aims to endorse, and explains the development of participation with special focus on eastward expansion. Several examples of self- presentation and identity construction of other countries within the...en_US
dc.description.abstract(abstrakt) Diplomová práce "Konstrukce národní identity na příkladu Eurovision Song Contest: případová studie" analyzuje formou případové studie způsoby a podoby formování české národní identity v největším a nejsledovanějším mezinárodním festivalu populární hudby Eurovision Song Contest. Zejména se snaží identifikovat projevy sebeprezentace České republiky z pohledu mediální instituce, ve výběru soutěžní skladby, v soutěžním vystoupení, propagačním medailonku a videoklipu a prostřednictvím hlasování a sledovanosti. Těchto zjištění je v práci dosaženo tří výzkumných metod, a to polostrukturovanými rozhovory s mediálními odborníky, kvalitativní obsahovou analýzou audiovizuálních materiálů a sekundární analýzy dat. V rámci představených teoretických poznatků je čtenář seznámen se základními koncepty formování identity a nacionalismu a především s Eurovision Song Contest jako geopolitickým a sociokulturním fenoménem. V práci je nastíněn historický vývoj soutěže s ohledem na politické a kulturní ideály, které si klade za cíl prezentovat, a blíže je rozveden vývoj účasti v průběhu let s ohledem rozšiřování hranic směrem na východ. Zároveň jsou představeny některé formy sebeprezentace a konstrukce identity ostatních zemí v soutěži se zvláštním důrazem na země bývalého Východního bloku.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectnárodní identitacs_CZ
dc.subjectkulturní identitacs_CZ
dc.subjectpopulární hudbacs_CZ
dc.subjectEurovision Song Contestcs_CZ
dc.subjectVelká cena Eurovizecs_CZ
dc.subjectČeská republikacs_CZ
dc.subjectpřípadová studiecs_CZ
dc.subjectobsahová analýzacs_CZ
dc.subjectsekundární analýza datcs_CZ
dc.subjectpolostrukturovaný rozhovorcs_CZ
dc.subjectnational identityen_US
dc.subjectcultural identityen_US
dc.subjectpopular musicen_US
dc.subjectEurovision Song contesten_US
dc.subjectCzech Republicen_US
dc.subjectcase studyen_US
dc.subjectcontent analysisen_US
dc.subjectsecondary data analysisen_US
dc.subjectsemi-structured interviewen_US
dc.titleKonstrukce národní identity na příkladu Eurovision Song Contest : případová studiecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-06-27
dc.description.departmentKatedra mediálních studiícs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Media Studiesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId180331
dc.title.translatedConstruction of national identity in Eurovision Song Contest: case studyen_US
dc.contributor.refereeVlasák, Zbyněk
dc.identifier.aleph002193387
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMedia Studiesen_US
thesis.degree.disciplineMediální studiacs_CZ
thesis.degree.programMedia and Communications Studiesen_US
thesis.degree.programMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra mediálních studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Media Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMediální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enMedia Studiesen_US
uk.degree-program.csMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia and Communications Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs(abstrakt) Diplomová práce "Konstrukce národní identity na příkladu Eurovision Song Contest: případová studie" analyzuje formou případové studie způsoby a podoby formování české národní identity v největším a nejsledovanějším mezinárodním festivalu populární hudby Eurovision Song Contest. Zejména se snaží identifikovat projevy sebeprezentace České republiky z pohledu mediální instituce, ve výběru soutěžní skladby, v soutěžním vystoupení, propagačním medailonku a videoklipu a prostřednictvím hlasování a sledovanosti. Těchto zjištění je v práci dosaženo tří výzkumných metod, a to polostrukturovanými rozhovory s mediálními odborníky, kvalitativní obsahovou analýzou audiovizuálních materiálů a sekundární analýzy dat. V rámci představených teoretických poznatků je čtenář seznámen se základními koncepty formování identity a nacionalismu a především s Eurovision Song Contest jako geopolitickým a sociokulturním fenoménem. V práci je nastíněn historický vývoj soutěže s ohledem na politické a kulturní ideály, které si klade za cíl prezentovat, a blíže je rozveden vývoj účasti v průběhu let s ohledem rozšiřování hranic směrem na východ. Zároveň jsou představeny některé formy sebeprezentace a konstrukce identity ostatních zemí v soutěži se zvláštním důrazem na země bývalého Východního bloku.cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis Construction of National Identity in Eurovision Song Contest: Case Study analyses the ways and forms of shaping the Czech national identity in the Eurovision Song Contest, the largest and most watched international festival of popular music in the world. In particular, the thesis aims to identify the manifestation of identity and self-presentation of the Czech Republic from the point of view of a media institution, in the national selection, in the form of the entry itself, in postcards and video clips as well as through voting and viewer ratings. These findings were attained by the combination of three research methods, namely semi-structured interviews with media professionals, qualitative content analyses of audio- visual materials and secondary data analysis. The theoretical framework presents basic concepts of identity formation and nationalism, and provides an in-depth presentation of the Eurovision Song Contest from geopolitical and sociocultural perspectives. The thesis outlines the historical development of the competition with regard to the political and cultural ideas it aims to endorse, and explains the development of participation with special focus on eastward expansion. Several examples of self- presentation and identity construction of other countries within the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studiícs_CZ
thesis.grade.codeA
dc.identifier.lisID990021933870106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV