Mediální obraz seniorů v českých magazínech pro seniory
Media Portrayal of Older Adults in Czech Senior Magazines
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/99891Identifikátory
SIS: 180009
Kolekce
- Kvalifikační práce [18181]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Turek, Pavel
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Žurnalistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra žurnalistiky
Datum obhajoby
26. 6. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Senior, stáří, média, obraz, časopisy, obsahová analýza, obrazová analýza obsahuKlíčová slova (anglicky)
Senior, old age, media, portrayal, magazines, content analysis, visual analysis of contentTato diplomová práce se zabývá tím, jak jsou staří lidé zobrazováni v médiích. Práce pomocí obrazové analýzy obsahu zkoumá pět magazínů pro seniory: Doba seniorů, Grand Generace, Revue 50 plus, Spokojený domov a Vital Plus, ročník 2015. První část této práce představuje teoretické koncepty, které se váží k této problematice. Je zde definován koncept stáří, pojem senior a určeny hranice stáří podle různých autorů. Další kapitola definuje reprezentaci reality v médiích a popisuje rozdílnost mediální a sociální reality. V kapitole Reprezentace stáří v médiích představujeme závěry českých a zahraničních studií, ze kterých jsme čerpali nejen v teoretické části, ale i při tvorbě výzkumného plánu. Čtvrtá kapitola se věnuje stereotypům a mýtům spojeným se stářím, stárnutím a se seniory. Součástí práce je samostatná obrazová analýza obsahu fotografií. Jejím předmětem jsou fotografie, na kterých jsou osoby nad 50 let. Tyto obrazy jsou analyzovány pomocí několika proměnných, které jsme si sestavili z českých a zahraničních výzkumů. Vycházíme především z české studie z roku 2007, jejíž výsledky pak porovnáváme s našimi. Cílem výzkumu je odpovědět na výzkumné otázky, vytvořit obraz seniorů, kteří se v magazínech pro osoby nad 50 let vykytují, a sledování trendu vývoje zobrazování starších osob v českých...
This thesis deals with portrayal of elderly people in media. Thesis use a visual analysis of content to examine five Czech magazines for seniors: Doba seniorů, Grand Generace, Revue 50 plus, Spokojený domov and Vital Plus, year 2015. First part of the thesis explains theoretical concepts, which are related to this issue. It defines the concept of "oldness", the term "senior" and determines the limits of old age according to different authors. Next subchapter defines representation of reality in media and describes the difference between media reality and social reality. In the chapter Representation of old age in media we introduce the results of Czech and foreign studies, from which we have drawn not only in theory, but also in the preparation of our research plan. Fourth subchapter refers to stereotypes and myths about old age, ageing and seniors. Above that, the thesis also includes image analysis of photo content. Its main object are photographs with people over 50 years old. These images has are analyzed using several variables that we have created from Czech and foreign research. The data is mainly draw from the Czech study from 2007, whose results we compare with ours. The research was aiming to answer the research questions, make an image of seniors, who appear in "senior magazines", and to...