Mediální obraz seniorů v českých magazínech pro seniory
Media Portrayal of Older Adults in Czech Senior Magazines
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/99891Identifiers
Study Information System: 180009
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Turek, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
26. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Senior, stáří, média, obraz, časopisy, obsahová analýza, obrazová analýza obsahuKeywords (English)
Senior, old age, media, portrayal, magazines, content analysis, visual analysis of contentTato diplomová práce se zabývá tím, jak jsou staří lidé zobrazováni v médiích. Práce pomocí obrazové analýzy obsahu zkoumá pět magazínů pro seniory: Doba seniorů, Grand Generace, Revue 50 plus, Spokojený domov a Vital Plus, ročník 2015. První část této práce představuje teoretické koncepty, které se váží k této problematice. Je zde definován koncept stáří, pojem senior a určeny hranice stáří podle různých autorů. Další kapitola definuje reprezentaci reality v médiích a popisuje rozdílnost mediální a sociální reality. V kapitole Reprezentace stáří v médiích představujeme závěry českých a zahraničních studií, ze kterých jsme čerpali nejen v teoretické části, ale i při tvorbě výzkumného plánu. Čtvrtá kapitola se věnuje stereotypům a mýtům spojeným se stářím, stárnutím a se seniory. Součástí práce je samostatná obrazová analýza obsahu fotografií. Jejím předmětem jsou fotografie, na kterých jsou osoby nad 50 let. Tyto obrazy jsou analyzovány pomocí několika proměnných, které jsme si sestavili z českých a zahraničních výzkumů. Vycházíme především z české studie z roku 2007, jejíž výsledky pak porovnáváme s našimi. Cílem výzkumu je odpovědět na výzkumné otázky, vytvořit obraz seniorů, kteří se v magazínech pro osoby nad 50 let vykytují, a sledování trendu vývoje zobrazování starších osob v českých...
This thesis deals with portrayal of elderly people in media. Thesis use a visual analysis of content to examine five Czech magazines for seniors: Doba seniorů, Grand Generace, Revue 50 plus, Spokojený domov and Vital Plus, year 2015. First part of the thesis explains theoretical concepts, which are related to this issue. It defines the concept of "oldness", the term "senior" and determines the limits of old age according to different authors. Next subchapter defines representation of reality in media and describes the difference between media reality and social reality. In the chapter Representation of old age in media we introduce the results of Czech and foreign studies, from which we have drawn not only in theory, but also in the preparation of our research plan. Fourth subchapter refers to stereotypes and myths about old age, ageing and seniors. Above that, the thesis also includes image analysis of photo content. Its main object are photographs with people over 50 years old. These images has are analyzed using several variables that we have created from Czech and foreign research. The data is mainly draw from the Czech study from 2007, whose results we compare with ours. The research was aiming to answer the research questions, make an image of seniors, who appear in "senior magazines", and to...