Dohled a marketing
Surveillance and Marketing
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/99790Identifiers
Study Information System: 197423
Collections
- Kvalifikační práce [6815]
Author
Advisor
Referee
Marcelli, Miroslav
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Electronic Culture and Semiotics
Department
Department of Electronic Culture and Semiotics
Date of defense
22. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
dohled, marketing, dohledová studia, data, databáze, Internet, sociální sítě, data mining, PanoptikonKeywords (English)
surveillance, marketing, Surveillance Studies, data, database, Internet, social networks, data mining, PanopticonPráce se zabývá klíčovými aspekty problematiky dohledu a marketingu. Popisuje dohled jakožto předmět studia, historický vývoj studií dohledu a výchozí přístupy k tématice dohledu a marketingu z perspektivy dohledových studií. Práce čerpá z pojetí dohledu Michela Foucaulta, Gillesa Deleuze, Zygmunta Baumana, Davida Lyona a dalších odborníků. Praktická část práce si klade za cíl přinést vyvážený pohled na marketing jakožto sféru dohledu, popsat vývoj dohledových praktik v marketingu a nastínit případné důsledky a rizika soudobého dohledu v marketingu.
This thesis looks into the key aspects of surveillance and marketing issues. It describes surveillance as a subject of studies, historical development in studies regarding surveillance and default approaches to the surveillance from the Surveillance Studies branch point of view. Main source of information for the thesis comes from the concept of surveillance from Michael Foucault, Gilles Deleuze, Zygmunt Bauman, David Lyon and other experts. Practical part of the thesis aims to present a balanced look on the marketing as a sphere of surveillance, to describe development of surveillance in marketing and to outline eventual risk and consequences of contemporary surveillance in marketing.