Zobrazit minimální záznam

Humanism and the Renaissance in Czech Print Culture
dc.contributor.advisorVoit, Petr
dc.creatorFernández Couceiro, Eduardo
dc.date.accessioned2021-03-23T23:24:44Z
dc.date.available2021-03-23T23:24:44Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/99530
dc.description.abstractPředkládaná disertační práce zkoumá proces pronikání humanismu a renesance do české knižní kultury od zavedení knihtisku až po rok 1547. Kriticky se staví proti převažující interpretační linii, vedoucí od národního obrození až po marxistickou literární vědu, která se snažila za každou cenu uchovat velkolepý obraz 16. století jako "zlatého věku". Studie se opírá o poslední práce Petra Voita o českém knihtisku 1. poloviny 16. století a sleduje recepci humanismu a renesance z komplexního hlediska (ediční profily; typografie; ilustrace a knižní dekor; čtenářská recepce). Rozbor ukazuje, že ve sledovaném období žila česká převážně reformačně orientovaná společnost v sebestředném náboženském mesianismu a stavěla se rezervovaně až odmítavě k jakýmkoliv kulturním novinkám, zejména těm, které pocházely z Italie jakožto sídla nenáviděného papežství. Knihtiskařská produkce velmi zřetelně odrážela konzervatismus a mravní rigorismus utrakvistické společnosti, která ignorovala zábavnou literaturu, protože ji považovala za samoúčelnou anebo dokonce za nežádoucí. V tomto rigidním náboženském schématu nenašly do české knižní kultury cestu renesanční literární žánry (petrarkovská poezie, novela, básnický epos atd.) ani humanistický textově-kritický přístup k antickým textům. Po celé sledované období jsou překlady z...cs_CZ
dc.description.abstractThe present PhD thesis examines the reception of Humanism and the Renaissance in Czech print culture between 1476 and 1547. Critically, it opposes the predominant interpretation line that - from National Revival to post-war marxist literary criticism - tried to preserve at all costs a magnificent picture of the 16th century as a "golden age". The study is based on Petr Voit's recent works on Czech book printing of the first half of the 16th century and follows the reception of Humanism and the Renaissance from a complex point of view (printers' profiles, typography, illustrations and ornaments, readers' reception). The analysis shows that during the period under review, the Czech society, which predominantly professed a reformed confession (utraquism, lutheranism, the Unity of Brethren...), lived in a self-centered religious messianism, and therefore rejected any cultural novelties, especially those coming from Italy as the hometown of the hated papacy. Book printing largely reflected the conservatism and moral rigorism of this mainly utraquist society that ignored the entertainment literature, considered unnecessary or even undesirable. In this rigid religious scheme, the Renaissance literary genres (Petrarchan poetry, novella, epic poem, etc.) and the humanist text-critical approach to ancient...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectrenesance|humanismus|knižní kultura|česká literatura 16. století|utrakvismus|knihtisk|knižní ilustrace|typografiecs_CZ
dc.subjectRenaissance|Humanism|print culture|16th century Czech literature|Utraquism|book printing|book illustration|typographyen_US
dc.titlePronikání humanismu a renesance do české knižní kulturycs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-06-20
dc.description.departmentInstitute of Information Studies and Librarianshipen_US
dc.description.departmentÚstav informačních studií a knihovnictvícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId102479
dc.title.translatedHumanism and the Renaissance in Czech Print Cultureen_US
dc.contributor.refereePelán, Jiří
dc.contributor.refereeHalama, Ota
dc.identifier.aleph002192427
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineInformation Scienceen_US
thesis.degree.disciplineInformační vědacs_CZ
thesis.degree.programInformation Studies and Librarianshipen_US
thesis.degree.programInformační studia a knihovnictvícs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav informačních studií a knihovnictvícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Information Studies and Librarianshipen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csInformační vědacs_CZ
uk.degree-discipline.enInformation Scienceen_US
uk.degree-program.csInformační studia a knihovnictvícs_CZ
uk.degree-program.enInformation Studies and Librarianshipen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csPředkládaná disertační práce zkoumá proces pronikání humanismu a renesance do české knižní kultury od zavedení knihtisku až po rok 1547. Kriticky se staví proti převažující interpretační linii, vedoucí od národního obrození až po marxistickou literární vědu, která se snažila za každou cenu uchovat velkolepý obraz 16. století jako "zlatého věku". Studie se opírá o poslední práce Petra Voita o českém knihtisku 1. poloviny 16. století a sleduje recepci humanismu a renesance z komplexního hlediska (ediční profily; typografie; ilustrace a knižní dekor; čtenářská recepce). Rozbor ukazuje, že ve sledovaném období žila česká převážně reformačně orientovaná společnost v sebestředném náboženském mesianismu a stavěla se rezervovaně až odmítavě k jakýmkoliv kulturním novinkám, zejména těm, které pocházely z Italie jakožto sídla nenáviděného papežství. Knihtiskařská produkce velmi zřetelně odrážela konzervatismus a mravní rigorismus utrakvistické společnosti, která ignorovala zábavnou literaturu, protože ji považovala za samoúčelnou anebo dokonce za nežádoucí. V tomto rigidním náboženském schématu nenašly do české knižní kultury cestu renesanční literární žánry (petrarkovská poezie, novela, básnický epos atd.) ani humanistický textově-kritický přístup k antickým textům. Po celé sledované období jsou překlady z...cs_CZ
uk.abstract.enThe present PhD thesis examines the reception of Humanism and the Renaissance in Czech print culture between 1476 and 1547. Critically, it opposes the predominant interpretation line that - from National Revival to post-war marxist literary criticism - tried to preserve at all costs a magnificent picture of the 16th century as a "golden age". The study is based on Petr Voit's recent works on Czech book printing of the first half of the 16th century and follows the reception of Humanism and the Renaissance from a complex point of view (printers' profiles, typography, illustrations and ornaments, readers' reception). The analysis shows that during the period under review, the Czech society, which predominantly professed a reformed confession (utraquism, lutheranism, the Unity of Brethren...), lived in a self-centered religious messianism, and therefore rejected any cultural novelties, especially those coming from Italy as the hometown of the hated papacy. Book printing largely reflected the conservatism and moral rigorism of this mainly utraquist society that ignored the entertainment literature, considered unnecessary or even undesirable. In this rigid religious scheme, the Renaissance literary genres (Petrarchan poetry, novella, epic poem, etc.) and the humanist text-critical approach to ancient...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav informačních studií a knihovnictvícs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.contributor.consultantKašparová, Jaroslava
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990021924270106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV