Pronikání humanismu a renesance do české knižní kultury
Humanism and the Renaissance in Czech Print Culture
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/99530Identifiers
Study Information System: 102479
Collections
- Kvalifikační práce [22606]
Author
Advisor
Consultant
Kašparová, Jaroslava
Referee
Pelán, Jiří
Halama, Ota
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information Science
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
20. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
renesance|humanismus|knižní kultura|česká literatura 16. století|utrakvismus|knihtisk|knižní ilustrace|typografieKeywords (English)
Renaissance|Humanism|print culture|16th century Czech literature|Utraquism|book printing|book illustration|typographyPředkládaná disertační práce zkoumá proces pronikání humanismu a renesance do české knižní kultury od zavedení knihtisku až po rok 1547. Kriticky se staví proti převažující interpretační linii, vedoucí od národního obrození až po marxistickou literární vědu, která se snažila za každou cenu uchovat velkolepý obraz 16. století jako "zlatého věku". Studie se opírá o poslední práce Petra Voita o českém knihtisku 1. poloviny 16. století a sleduje recepci humanismu a renesance z komplexního hlediska (ediční profily; typografie; ilustrace a knižní dekor; čtenářská recepce). Rozbor ukazuje, že ve sledovaném období žila česká převážně reformačně orientovaná společnost v sebestředném náboženském mesianismu a stavěla se rezervovaně až odmítavě k jakýmkoliv kulturním novinkám, zejména těm, které pocházely z Italie jakožto sídla nenáviděného papežství. Knihtiskařská produkce velmi zřetelně odrážela konzervatismus a mravní rigorismus utrakvistické společnosti, která ignorovala zábavnou literaturu, protože ji považovala za samoúčelnou anebo dokonce za nežádoucí. V tomto rigidním náboženském schématu nenašly do české knižní kultury cestu renesanční literární žánry (petrarkovská poezie, novela, básnický epos atd.) ani humanistický textově-kritický přístup k antickým textům. Po celé sledované období jsou překlady z...
The present PhD thesis examines the reception of Humanism and the Renaissance in Czech print culture between 1476 and 1547. Critically, it opposes the predominant interpretation line that - from National Revival to post-war marxist literary criticism - tried to preserve at all costs a magnificent picture of the 16th century as a "golden age". The study is based on Petr Voit's recent works on Czech book printing of the first half of the 16th century and follows the reception of Humanism and the Renaissance from a complex point of view (printers' profiles, typography, illustrations and ornaments, readers' reception). The analysis shows that during the period under review, the Czech society, which predominantly professed a reformed confession (utraquism, lutheranism, the Unity of Brethren...), lived in a self-centered religious messianism, and therefore rejected any cultural novelties, especially those coming from Italy as the hometown of the hated papacy. Book printing largely reflected the conservatism and moral rigorism of this mainly utraquist society that ignored the entertainment literature, considered unnecessary or even undesirable. In this rigid religious scheme, the Renaissance literary genres (Petrarchan poetry, novella, epic poem, etc.) and the humanist text-critical approach to ancient...