Mediální obraz "uprchlíka" v českém tisku
Medial Image of Refugee in Czech Press
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/99334Identifikátory
SIS: 177085
Kolekce
- Kvalifikační práce [17123]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Císař, Ondřej
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
18. 6. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
uprchlík, migrace, média, mediální obraz, uprchlická krize, obsahová analýza, konstrukce realityKlíčová slova (anglicky)
a refugee, the media, media image, migration, refugee crisis, content analysis, construction of the realityDiplomová práce Mediální obraz "uprchlíka" v českém tisku se zabývá analýzou obrazu "uprchlíka", který je předkládán české veřejnosti tištěnými médii. V teoretické části práce popisuji způsob, jakým je konstruována realita a jaké jsou mechanismy konstrukce mediálního sdělení. Dále vysvětluji, jak jsou ve společenském a politickém diskurzu vnímány pojmy, které se v médiích vyskytují v souvislosti s tzv. uprchlickou krizí a následně popisuji vývoj migrace na evropském kontinentu. Ve výzkumné části práce byla pro konkrétní zdokumentování obrazu "uprchlíka" vybrána dvě časová období: druhá polovina roku 2015, tedy období vrcholu tzv. uprchlické krize a druhá polovina roku 2017, kdy tato tzv. krize pomalu ustává. Pomocí kvalitativní obsahové analýzy novinových článků z těchto dvou období zkoumám, jaký obraz "uprchlíka" média konstruovala a jak se tento obraz v čase proměnil. Vybranými médii k analýze jsou deník Blesk a deník Mladá fronta DNES, protože polovina čtenářů deníků čte jedno z těchto dvou periodik, a tudíž mohou mít vliv na vnímání obrazu "uprchlíka" u největšího počtu čtenářů. V práci se zaměřuji také na rozdíly v mediálním sdělení těchto dvou periodik. Ačkoliv se české veřejnosti problematika tzv. uprchlické krize v každodenním životě nedotýká, vyvolala a dodnes vyvolává řadu emocí a...
The thesis, Medial image of a "refugee" in czech press deals with analysis of the image of a "refugee", which is introduced to the czech public via printed media. In theoratical part of my thesis I describe a manner, in which the reality is beeing constructed an what are the mechanisms of media cummunication. Below I explain a way in which are in social and political discourse perceived concepts concerning the so called refugee crisis and then I describe an evolution of the migration on the europian continent. In the research part of my thesis were for specific documentation of the image of a refugee chosen two time periods: The second half of the year 2015 as an apex of the refugee crisis and the second half of the year 2017 where this so called crisis slowly diminishes. With a help of qualitative content analysis of the newspaper articles of theese two periods I research what image of a "refugee" the media had constructed and how that image changed in time. The media chosen for this analysis are the daily newspaper Blesk and the daily newspaper Mladá fronta DNES, because a half of the readers reads one of theese journals, therefore they can influence perception of the image of a refugee with the largest number of the readers. In my thesis I also focus on differences in medial communication of...