Nudging a jeho etický rozměr
The Ethics of Nudging
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/99191Identifiers
Study Information System: 192547
CU Caralogue: 990021917620106986
Collections
- Kvalifikační práce [18446]
Author
Advisor
Referee
Vranka, Marek
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Marketing Communications and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
13. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Nudging, behaviorální ekonomie, psychologie, etika, utilitarismus, paternalismusKeywords (English)
Nudging, behavioural economics, psychology, ethics, utilitarism, paternalismBakalářské práce "Nudging a jeho etický rozměr" popisuje téma aplikovaných ekonomických, psychologických a komunikačních znalostí a principů o lidském chování, rozhodování a přesvědčování do praxe, a to skrze teorii nudgingu. Tuto teorii dává do kontrastu s filosoficko-etickými principy, které se k tématu váží, aby tak bylo možné poukázat na případnou etičnost a neetičnost. Dělá tak na dvou částech. První část pokrývá definici, historii, vývoj a uplatnění teorie nudgingu jako praktické intervence postavené na poznatcích behaviorální ekonomie. Druhá část pokrývá obecnou filosoficko-etickou rovinu, a to skrze identifikaci historických filosofických a etických principů v nudgingu. Následně se věnuje konkrétním kritickým bodům, které se k tématu váží, aby bylo možné přijít s obecnými principy etičnosti.
The bachelor thesis "Nudging and its Ethical Dimension" describes the topic of applied economic, psychological and communication knowledge and principles of human behaviour, decision making and persuasion through nudging theory. This theory puts into contrast with philosophical and ethical principles that are relevant to the topic, so that ethicality and unethicality can be pointed out. It does so in two parts. The first part covers the definition, history, development and application of nudging theory as a practical intervention based on the knowledge of behavioural economics. The second part covers general philosophical-ethical level, through identification of historical philosophical and ethical principles in nudging. Afterwards, it focuses on specific critical points that are relevant to the theme in order to come up with the general principles of ethics.