Show simple item record

The Ethics of Nudging
dc.contributor.advisorBáča, Ladislav
dc.creatorKrál, Jan
dc.date.accessioned2018-07-27T14:24:44Z
dc.date.available2018-07-27T14:24:44Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/99191
dc.description.abstractThe bachelor thesis "Nudging and its Ethical Dimension" describes the topic of applied economic, psychological and communication knowledge and principles of human behaviour, decision making and persuasion through nudging theory. This theory puts into contrast with philosophical and ethical principles that are relevant to the topic, so that ethicality and unethicality can be pointed out. It does so in two parts. The first part covers the definition, history, development and application of nudging theory as a practical intervention based on the knowledge of behavioural economics. The second part covers general philosophical-ethical level, through identification of historical philosophical and ethical principles in nudging. Afterwards, it focuses on specific critical points that are relevant to the theme in order to come up with the general principles of ethics.en_US
dc.description.abstractBakalářské práce "Nudging a jeho etický rozměr" popisuje téma aplikovaných ekonomických, psychologických a komunikačních znalostí a principů o lidském chování, rozhodování a přesvědčování do praxe, a to skrze teorii nudgingu. Tuto teorii dává do kontrastu s filosoficko-etickými principy, které se k tématu váží, aby tak bylo možné poukázat na případnou etičnost a neetičnost. Dělá tak na dvou částech. První část pokrývá definici, historii, vývoj a uplatnění teorie nudgingu jako praktické intervence postavené na poznatcích behaviorální ekonomie. Druhá část pokrývá obecnou filosoficko-etickou rovinu, a to skrze identifikaci historických filosofických a etických principů v nudgingu. Následně se věnuje konkrétním kritickým bodům, které se k tématu váží, aby bylo možné přijít s obecnými principy etičnosti.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectNudgingcs_CZ
dc.subjectbehaviorální ekonomiecs_CZ
dc.subjectpsychologiecs_CZ
dc.subjectetikacs_CZ
dc.subjectutilitarismuscs_CZ
dc.subjectpaternalismuscs_CZ
dc.subjectNudgingen_US
dc.subjectbehavioural economicsen_US
dc.subjectpsychologyen_US
dc.subjectethicsen_US
dc.subjectutilitarismen_US
dc.subjectpaternalismen_US
dc.titleNudging a jeho etický rozměrcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-06-13
dc.description.departmentKatedra marketingové komunikace a public relationscs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Marketing Communication and Public Relationsen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId192547
dc.title.translatedThe Ethics of Nudgingen_US
dc.contributor.refereeVranka, Marek
dc.identifier.aleph002191762
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMarketing Communications and Public Relationsen_US
thesis.degree.disciplineMarketingová komunikace a public relationscs_CZ
thesis.degree.programMedia and Communications Studiesen_US
thesis.degree.programMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMarketingová komunikace a public relationscs_CZ
uk.degree-discipline.enMarketing Communications and Public Relationsen_US
uk.degree-program.csMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia and Communications Studiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csBakalářské práce "Nudging a jeho etický rozměr" popisuje téma aplikovaných ekonomických, psychologických a komunikačních znalostí a principů o lidském chování, rozhodování a přesvědčování do praxe, a to skrze teorii nudgingu. Tuto teorii dává do kontrastu s filosoficko-etickými principy, které se k tématu váží, aby tak bylo možné poukázat na případnou etičnost a neetičnost. Dělá tak na dvou částech. První část pokrývá definici, historii, vývoj a uplatnění teorie nudgingu jako praktické intervence postavené na poznatcích behaviorální ekonomie. Druhá část pokrývá obecnou filosoficko-etickou rovinu, a to skrze identifikaci historických filosofických a etických principů v nudgingu. Následně se věnuje konkrétním kritickým bodům, které se k tématu váží, aby bylo možné přijít s obecnými principy etičnosti.cs_CZ
uk.abstract.enThe bachelor thesis "Nudging and its Ethical Dimension" describes the topic of applied economic, psychological and communication knowledge and principles of human behaviour, decision making and persuasion through nudging theory. This theory puts into contrast with philosophical and ethical principles that are relevant to the topic, so that ethicality and unethicality can be pointed out. It does so in two parts. The first part covers the definition, history, development and application of nudging theory as a practical intervention based on the knowledge of behavioural economics. The second part covers general philosophical-ethical level, through identification of historical philosophical and ethical principles in nudging. Afterwards, it focuses on specific critical points that are relevant to the theme in order to come up with the general principles of ethics.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra marketingové komunikace a public relationscs_CZ
thesis.grade.codeD


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV