Olympiáda a média: genderové nerovnosti v zobrazování českých sportovců a sportovkyň
Olympics and Media: Gender Inequalities in Displaying Czech Sportsmen and Sportswomen
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/99121Identifiers
Study Information System: 191221
CU Caralogue: 990021916920106986
Collections
- Kvalifikační práce [18446]
Author
Advisor
Referee
Háková, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology and Social Anthropology
Department
Department of Sociology
Date of defense
13. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
sport, ženy ve sportu, mediální obraz, prezentace žen, média, genderová diskriminace, diskriminace žen ve sportu, diskriminace v mediíchKeywords (English)
sport, women in sport, media image, presentation of women, media, gender discrimination, discrimination against women in sport, discrimination in the mediaTato bakalářská práce se zabývá genderovými nerovnostmi v mediálním zobrazování českých sportovců a sportovkyň v průběhu Zimních olympijských her 2014 v Soči. Důvodem provedení výzkumu na toto téma je tvrzení Mezinárodního Olympijského výboru, že Olympiáda 2018 v Pchjongčchangu byla genderově vyrovnanější než předchozí. V práci se zaměřují na mediální obraz české olympijské výpravy zformovaným internetovým portálem iSport za časové období od 7. 2. 2014 do 23. 2. 2014. Práce vyplývá z předpokladu feministické teorie, že ve sportu dominantní roli zastává muž, což může posloužit jako zdroj projevů genderových nerovností na mezinárodních sportovních akcích. Za takové projevy se považují hlavně pohlavní typizace sportu, genderové označení a specifické oslovení především sportovkyň. Úvodní sekce popisuje dynamiku vztahu sportu a média a následné propojení s genderem. Pomocí kvalitativní obsahové analýzy jsou shrnuté hlavní tematické okruhy informačních sdělení o olympijském dění. Výsledky završují diskuzi o rozdílech v zobrazování českých sportovců a sportovkyň, které se zakládají především na zdůraznění příbuzenských vztahů u žen. Zároveň nastiňuji možné pokračování výzkumu ve snaze odhalit ovlivňující podmínky formování genderově nevyrovnaných mediálních obrazů ve sportu.
This thesis deals with gender inequalities in media presentation of Czech athletes during Winter Olympic Games 2014 in Sochi. The rationale for conducting research on this topic is the International Olympic Committee's statement that the Olympics in Pyeongchang 2018 were more gender-balanced than before. The paper focuses on the media image of Czech Olympic team that was made by website iSport for the period from 7. 2. 2014 to 23. 2. 2014. The work stems from the assumption of feminist theory that a male athlete plays a dominant role in sports, which can be a source of gender inequalities during big international sports events. Such expressions of gender inequalities are mainly sex sports typing, gender labeling, and the specific addressing, especially of sportswomen. The introductory section describes dynamics of the sport and media relationships and a subsequent connection with the gender. The qualitative content analysis summarizes main theme topics of information notes about Olympic events. Results culminate in a discussion about differences in the representation of Czech sportsmen and sportswomen, which are based mainly on the emphasis on the family relations of women. After that, I outline the possible continuation of the research in order to reveal the influential conditions for the...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Trendy a vnímání efektivity nástrojů media ralations v oboru PR
Defence status: DEFENDEDČalounová, Markéta (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2023)Date of defense: 12. 9. 2023This bachelor's thesis focuses on media relations, which are part of the field of PR. It aims to describe the current situation in the Czech PR and to find out whether traditional media relations tools are still effective ... -
Role oborových médií ve vzdělání studentů marketingu
Defence status: DEFENDEDPenkov, Radoslav (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2019)Date of defense: 12. 6. 2019Bakalářská práce si klade za cíl popsat roli současných českých oborových médií v životě studentů a budoucích profesionálů z oblasti marketingové komunikace a public relations. Cílem práce je jednak zjistit vztah studentů ... -
Využití médií při výuce anglického jazyka v ČR
Defence status: DEFENDEDProcházková, Pavla (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2023)Date of defense: 1. 2. 2023Cílem diplomové práce s názvem "Využití médií při výuce anglického jazyka v ČR" ("Use of Media in English Lessons in the Czech Republic") je zhodnotit používání starých, klasických i nových médií pří výuce angličtiny na ...